Subaru is al ruim veertig jaar actief op de Belgische markt, maar het is al die tijd een bescheiden speler geweest. In de hiërarchie van de Belgische autoverkoop in de eerste vijf maanden van 2021 staat het Japanse merk op de 36ste plaats met 169 verkochte exemplaren: een habbekrats in vergelijking met merken zoals Renault (meer dan 10.000) en BMW (meer dan 20.000). Qua imago is Subaru dan ook altijd een buitenbeentje geweest, niet het minst omdat het als enige merk al die jaren zogeno...

Subaru is al ruim veertig jaar actief op de Belgische markt, maar het is al die tijd een bescheiden speler geweest. In de hiërarchie van de Belgische autoverkoop in de eerste vijf maanden van 2021 staat het Japanse merk op de 36ste plaats met 169 verkochte exemplaren: een habbekrats in vergelijking met merken zoals Renault (meer dan 10.000) en BMW (meer dan 20.000). Qua imago is Subaru dan ook altijd een buitenbeentje geweest, niet het minst omdat het als enige merk al die jaren zogenoemde boxermotoren is blijven maken: de cilinders staan niet rechtop (lijnmotor) of schuin (V-motor), maar liggen horizontaal in twee rijen tegenover elkaar. Daar komt bij dat Subaru in de jaren negentig en 2000 furore maakte in het wereldkampioenschap rallyrijden met de Impreza, en daarmee een bijzonder sportief imago kreeg. De productieversie van de Impreza kreeg bij een bepaald publiek zelfs mythische proporties. Ook al omdat hij net als de Golf GTi van Volkswagen een reputatie kreeg als vluchtauto voor overvallers. Het zorgde er ook voor dat Subaru veeleer een nichemerk bleef, met zijn kleine maar trouwe publiek. Vandaag bouwt Subaru aan een heel ander imago: een auto die zo veilig mogelijk moet zijn. De Impreza is niet meer. Die werd als vlaggenschip van het merk vervangen door een SUV: deze Outback, die toe is aan de zesde generatie. Er zitten niet minder dan elf elektronische hulpsystemen in die waken over de veiligheid zoals ¬ boven op de klassiekers ¬ een systeem dat meteen reageert als twee wielen op een ander soort ondergrond - bijvoorbeeld modder of gras - terechtkomen dan de wielen aan de andere kant en er dus slipgevaar ontstaat. Of een systeem dat de auto automatisch afremt als je achteruit rijdt en op een hindernis afstevent. Onderweg ontdekten we een zeer ruime SUV met een heel gezond rijgedrag. De CVT-transmissie geeft naar ons gevoel een nog te uitgesproken 'koffiemolengevoel', waarbij het motorgeluid niet perfect synchroon blijft met de acceleratie. Voorts raakten we onder de indruk van de afwerking in het interieur en de kwaliteit van de materialen. Alleen jammer van de motorconfiguratie, die niet meteen is afgestemd op de Belgische markt (zie kolom).