Zeg Harley-Davidson (HD) en menigeen ziet een lange rechte weg in Monument Valley en een ondergaande zon die de omgeving roodoranje kleurt. Rustig rijdend richting einder en onder jou het speciale Harley-geluid uit de zware V-twin...
...

Zeg Harley-Davidson (HD) en menigeen ziet een lange rechte weg in Monument Valley en een ondergaande zon die de omgeving roodoranje kleurt. Rustig rijdend richting einder en onder jou het speciale Harley-geluid uit de zware V-twin... Een Harley is inderdaad niet meteen de motor waarmee je flitsend en met een zekere snelheid door de bochten gaat. Maar behalve Harley vind je ook Buell in de showrooms van het Amerikaanse merk. Buell is eigenlijk alles wat Harley niet is: Buell is supersportief, een motor voor de kleine achterafweggetjes in de bergen van Californië. Buell deelt met de Harley-Davidson-modellen het motorblok. De motor is het geesteskind van Eric Buell, een ex-Harley-technicus die in de jaren tachtig Harley-blokken gebruikte voor de racerij in de VS. Later maakte hij ook straatversies. Buell kwam weer in de Harley-familie toen de fabriek in het segment van de sportmachines wenste te diversifiëren maar daar niet al te veel middelen aan wilde besteden. HD nam in 1993 een aandeel van 49% in Buells firma. Op die manier kan het merk nu de concurrentie aangaan met supersportieve merken zoals Ducati. Vorig jaar pakte Buell uit met de XB 9R Firebolt. Opmerkelijk is dat het kader van de XB 9R geen buizenframe is, zoals bij de andere modellen van dat merk, maar een monocoque die meteen ook dienst doet als benzinereservoir. Zo'n monocoqueframe moet een hogere stijfheid hebben. Door de benzine erin op te slaan is het zwaartepunt ook lager. Op de plaats waar normaal de tank zit, is een dummy exemplaar gemonteerd waarin de luchtinlaat een plaats heeft gevonden. Om de motor in de bochten nog handelbaarder te maken is de wielbasis met 1320 mm ultrakort, zeker gezien het forse HD-motorblok. Bovendien legt de Buell met 175 kilo ook weinig gewicht in de schaal. Ter vergelijking: de Harleys zitten, op de Sportster na, tegen of ver over de 300 kilo. In de praktijk stuurt de Buell strak. Toch moet je soms wat werken om de machine de bocht in te krijgen. Het opgevoerde HD-blok is krachtig en draait fors meer toeren dan de Harley-neefjes. Je zet de motor makkelijk op zijn achterwiel bij het accelereren. De XB 9R heeft voor een supersportmachine gelukkig een niet al te Spartaanse zit. Het stuur staat niet extreem laag. Dat betekent dat bij langzaam rijden - zoals in fileverkeer - je gewicht niet te veel op de polsen drukt. Op de remkracht valt weinig aan te merken. In het voorwiel steekt een enorme remschijf. De Buell XB 9R is wat kleurstelling en vormgeving betreft verfrissend strak en eenvoudig. Een minpunt is de uitlaat: een dikke korte koker onder het motorblok met een zijwaarts gericht pijpje. Bij stilstand slaan de uitlaatgassen zo tegen je been. Lekker is anders.Ad van Poppel [{ssquf}]