"Zonder Ryanair was de vastgoedmarkt in Carcassonne vandaag zo goed als dood en begraven", stelt Pierre Nyssens, vastgoedmakelaar van het agentschap Newton Immo (gespecialiseerd in tweede verblijven in de Provence), vast. Het toont de enorme impact die de komst van een lagekostenlijn kan hebben op de economie van een regio. Maatschappijen als EasyJet of Ryanair hebben de vastgoedmarkt in sommige regio's herschikt en nieuw leven ingeblazen (of ze vleugellam gemaakt door een verbinding af te schaffe...

"Zonder Ryanair was de vastgoedmarkt in Carcassonne vandaag zo goed als dood en begraven", stelt Pierre Nyssens, vastgoedmakelaar van het agentschap Newton Immo (gespecialiseerd in tweede verblijven in de Provence), vast. Het toont de enorme impact die de komst van een lagekostenlijn kan hebben op de economie van een regio. Maatschappijen als EasyJet of Ryanair hebben de vastgoedmarkt in sommige regio's herschikt en nieuw leven ingeblazen (of ze vleugellam gemaakt door een verbinding af te schaffen). "De inwijding van de lijnen tussen Charleroi, Londen, Dublin en Carcassonne heeft de toegang tot de vastgoedmarkt gedemocratiseerd", zegt notaris Didier Brousse, woordvoerder van de Kamer van Notarissen van het Zuid-Franse departement Aude. "We mogen gerust zeggen dat de impact van de lagekostenmaatschappijen onmiskenbaar is. Hetzelfde gebeurde trouwens bij de komst van de tgv-stations." Als een tweede verblijf in amper twee uur en voor 50 euro bereikbaar wordt, is dat uiteraard een onmiskenbare troef die de keuze voor de ene of de andere stad beïnvloedt. "Sinds enkele jaren is dat duidelijk een niet te verwaarlozen factor geworden bij de keuze van een tweede verblijf", weet Jean Houtart, de zaakvoerder van het vastgoedagentschap Les Viviers. "Sommige kandidaat-kopers vragen expliciet niet verder dan 30 minuten van een luchthaven verwijderd te zijn en geen twee uur op bochtige wegen te moeten doorbrengen om aan hun eigendom te geraken. Ik denk dat die trend doorzet. De mensen willen hun verplaatsingen zo kort mogelijk houden. Het vergemakkelijkt en democratiseert bovendien de toegang tot een tweede verblijf." Een studie van de universiteit van Perpignan schat dat de komst van de lagekostenmaatschappijen de vastgoedprijzen in de Limousin, de Dordogne en de Aude met zo'n 30 procent kan doen stijgen. Volgens cijfers van de luchthaven van Charleroi, de thuisbasis van Ryanair in ons land, namen 6,95 miljoen passagiers er het vliegtuig in 2015. Het grootste deel vloog richting Italië, Spanje en Frankrijk. Het is duidelijk dat bestemmingen als Carcassonne, Malaga of Alicante van dat voordeel genieten. "Ook al voeden beide elkaar soms", zegt Pierre Bazaille, voorzitter van het Institut Notarial de l'Immobilier. "Sommige bestemmingen, zoals Bergerac, waren al in trek voor de komst van Ryanair. In dat geval profiteerde de Ierse maatschappij van de sterkte van de vastgoedmarkt om haar vliegtuigen te vullen, om vervolgens op haar beurt bij te dragen tot de versterking van de markt."