De onderhandelingen tussen de overheid en Lufthansa verlopen stroef. In ruil voor 290 miljoen euro overheidssteun aan Brussels Airlines eist minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) garanties voor de toekomst, de werkgelegenheid, verbindingen en milieudoelstellingen.
...

De onderhandelingen tussen de overheid en Lufthansa verlopen stroef. In ruil voor 290 miljoen euro overheidssteun aan Brussels Airlines eist minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) garanties voor de toekomst, de werkgelegenheid, verbindingen en milieudoelstellingen. WOUTER DEWULF. "De Belgische overheid mag best wat eisen stellen. De rendabiliteit van Brussels Airlines was de voorbije jaren niet goed. Lufthansa twijfelde bovendien over de strategische positionering van zijn dochter. Brussels Airlines kwam eerst bij de lagekostendochter Eurowings terecht. Dat was een vergissing. Nu is Brussels Airlines, samen met Swiss en Austrian Airlines, weer een volwaardige netwerkcarrier, naast grote broer Lufthansa. Met die manoeuvres is veel tijd verloren. Brussels Airlines bleef onrendabel. Dat maakt, zeker in de coronacrisis, de terugbetaling van een grote lening aartsmoeilijk." Moet de Belgische overheid een vetorecht eisen over bestemmingen bij Brussels Airlines? DEWULF. "Dat nu ook weer niet. De overheid mag garanties vragen over de verankering van Brussels Airlines als knooppuntluchtvaartmaatschappij op Brussels Airport, met een minimumaantal korte- en langeafstandsverbindingen. Het Afrikanetwerk van Brussels Airlines is de parel aan de kroon. Dat garandeert ook een aantal Europese en Amerikaanse bestemmingen die die Afrikaverbindingen kunnen aanvullen." Moet de Belgische overheid aandeelhouder worden? DEWULF. "Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa, heeft het daar moeilijk mee. Ook de Duitse en de Oostenrijkse overheid willen aandeelhouder worden. Met drie babysits in de raad van bestuur wordt het lastig. Met een tijdelijke Duitse overheidsparticipatie komt de CEO misschien nog weg, maar met de Belgische en de Oostenrijkse overheid als referentieaandeelhouder erbij zal hij zijn kritiek op de overheidsinmenging bij de concurrenten moeten inslikken. Toch is het verstandig dat de Belgische overheid een deel van de lening aan Brussels Airlines omzet in kapitaal in de groep. Zo wordt de balans van Brussels Airlines niet nodeloos verzwaard met schulden. Bovendien kan de overheid die aandelen vermoedelijk over enkele jaren met winst verkopen." Speelt de Belgische regering niet met vuur? Wat als Lufthansa Brussels Airlines laat vallen? DEWULF. "Brussels Airlines zit onderaan in de pikorde bij Lufthansa. Het is met de hub in Brussel belangrijk als groeipool voor Afrika. Brussel is uiteraard een belangrijk politiek centrum in Europa en het vormt een strategische wig tussen de twee concurrerende luchtvaartallianties SkyTeam (in Amsterdam en Parijs, nvdr) en One World (in Londen, nvdr). Lufthansa haalt bovendien synergievoordeel uit Brussels Airlines. Maar de vraag is of dat opweegt tegen andere strategische belangen en nog enkele jaren rode cijfers in België."