Art Brussels, de belangrijkste Belgische kunstbeurs, verhuist van Brussels Expo op de Heizel naar Tour & Taxis. Daardoor is er dit jaar slechts ruimte voor 141 galeries, tegenover nog 191 vorig jaar. Maar dat is geen verlies, vindt Anne Vierstraete, de managing director van Art Brussels. "Dat betekent dat we nog meer voor kwaliteit kunnen gaan. Naast gevestigde waarden vind je bij ons veel nieuw talent: jonge galeries en kunstenaars die aan het begin van hun carrière staan."
...

Art Brussels, de belangrijkste Belgische kunstbeurs, verhuist van Brussels Expo op de Heizel naar Tour & Taxis. Daardoor is er dit jaar slechts ruimte voor 141 galeries, tegenover nog 191 vorig jaar. Maar dat is geen verlies, vindt Anne Vierstraete, de managing director van Art Brussels. "Dat betekent dat we nog meer voor kwaliteit kunnen gaan. Naast gevestigde waarden vind je bij ons veel nieuw talent: jonge galeries en kunstenaars die aan het begin van hun carrière staan." Het selectieproces voor Art Brussels is rigoureus. Elk jaar krijgt de beurs meer dan 400 binnen- en buitenlandse aanvragen, maar slechts een derde wordt aanvaard. "Eerst en vooral is de kwaliteit van de kunst belangrijk, niet enkel de naam van de galerie of de kunstenaar", zegt Katerina Gregos, de artistiek directeur van Art Brussels. Gregos, die vorig jaar ook de curator van het Belgische paviljoen op de Biënnale van Venetië en de Biënnale van Thessaloniki was, neemt met deze editie afscheid van Art Brussels. "Op grote kunstbeurzen zie je vaak dat een populaire kunststroming de bovenhand krijgt, zeker als die erg in trek is bij verzamelaars. Maar wij houden van diversiteit: een goede mix van conceptuele en esthetische kunst en van verschillende artistieke media. Behalve beelden en schilderijen vind je bij ons ook film en fotografie. Daarnaast willen we heel internationaal zijn." Op Art Brussels zijn galeries uit 27 landen te zien. Volgens Vierstraete laten zij zich niet afschrikken door de aanslagen van 22 maart. Geen enkele standhouder heeft afgezegd. "We hebben meteen beslist door te gaan", zegt Vierstraete. "We hebben natuurlijk extra maatregelen genomen om de veiligheid te garanderen. Maar artistieke evenementen mogen nooit wijken voor terreur. Cultuur kan mensen verenigen. En omdat we dit jaar een erg sterke editie hebben, hopen we op veel bezoekers." Belgische galeries die al meerdere jaren deelnemen, zijn onder meer Albert Baronian en Meessen De Clerq. "We zijn een Belgische beurs, dus moeten we de Belgische galeries vertegenwoordigen. Traditioneel is 20 procent van onze deelnemers Belgisch. Dit jaar hebben we 28 standhouders uit eigen land." Dat kunstbeurzen erg bevorderlijk zijn voor de verkoop van galeries, lijdt geen twijfel. Maar precieze cijfers over de verkoop van de deelnemers heeft Art Brussels niet. "We horen vaak dat verzamelaars niet meteen kopen", zegt Anne Vierstraete. "De vierde dag wordt wellicht het meeste verkocht op Art Brussels, omdat de bezoekers dan de tijd hebben gehad om de kunst rustig te bekijken. Veel galeries vertellen ons ook dat ze kunst hebben verkocht door de contacten die ze hier gelegd hebben. Het is dus heel moeilijk precies te zeggen welke invloed de beurs heeft op de omzet van haar deelnemers." Dat Art Brussels wil staan voor vernieuwing, geven de stokpaardjes van de kunstbeurs goed weer. De sectie Discovery, goed voor dertig galeries,zet jong talent in de kijker. De standhouders mogen niet langer dan acht jaar bestaan en moeten kunst presenteren die gemaakt is sinds 2013. Met de sectie Rediscovery, die voor deze editie in het leven is geroepen, wil Art Brussels de bezoeker ook historische kunstenaars laten herontdekken. Zo brengt de beurs minder bekende artiesten onder de aandacht van het begin van de conceptuele kunst tot het neoconceptualisme. Om het grote publiek aan te trekken - dat niet altijd de middelen heeft om moderne kunst in huis te halen - organiseert Art Brussels een speciaal programma met lezingen en debatten. Bovendien hoopt de kunstbeurs bezoekers aan te trekken met Cabinet d'Amis, een tentoonstelling over de verzameling van Jan Hoet (lees ook blz. 113). Voor het eerst krijgt Art Brussels de concurrentie van een tweede beurs, Independent Brussels (zie hieronder Embarras du choix). Gregos: "Independent is zeker een concurrent, maar een beetje concurrentie is altijd gezond. De twee beurzen zijn eigenlijk heel verschillend en daardoor complementair: terwijl wij inzetten op de promotie van nieuw talent, komt Independent met gevestigde galeries die allemaal ouder zijn dan vijftien jaar." De komst van Independent toont vooral dat Brussel een bruisende kunsthoofdstad is geworden in Europa, en daar heeft Art Brussels een grote rol gespeeld, volgens Gregos. "Wij hebben jarenlang curatoren en verzamelaars naar hier gehaald en samengewerkt met allerlei instituten. Brussel is nu hip geworden en veel grote galeries, zoals Nathalie Obadia in Parijs en Almin Rech in Londen, hebben hier een tweede kantoor geopend. Independent Brussels was hier zonder Art Brussels dus nooit geweest." YANNICK VERBERCKMOES"Naast gevestigde waarden vind je bij ons veel nieuw talent: jonge galeries en kunstenaars die aan het begin van hun carrière staan"