"Talent ontdekken, ontwikkelen en inzetten." Zo vatten de broers Van Mol de activiteiten van SBS samen. Op 3 juni viert het bedrijf zijn dertigste verjaardag. Het was moeder Eliane Bertin die in 1986 begon met hr-dienstverlening aan kmo's, onder de naam Selectie- en BedrijfsService.
...

"Talent ontdekken, ontwikkelen en inzetten." Zo vatten de broers Van Mol de activiteiten van SBS samen. Op 3 juni viert het bedrijf zijn dertigste verjaardag. Het was moeder Eliane Bertin die in 1986 begon met hr-dienstverlening aan kmo's, onder de naam Selectie- en BedrijfsService. In 2002, na de dotcomcrisis en 9/11, kende het bedrijf met minder dan tien medewerkers een moeilijkere periode. Vanaf 2003 specialiseerde SBS zich in outplacement, de begeleiding van ontslagen werknemers, wat niet veel later zijn vruchten afwierp. Toen de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) vanaf 2005 de collectieve begeleiding van werkzoekenden uitbesteedde, haalde SBS verschillende tenders binnen. Het startschot voor een spectaculair groeitraject. SBS heeft de rekruterings- en selectietak ondertussen afgestoten en focust op het bouwen van competenties. Vandaag zijn de contracten voor de VDAB en het Europees Sociaal Fonds (ESF) nog goed voor iets meer dan de helft van de omzet (15,5 miljoen euro in 2015 met 155 personeelsleden en 35 zelfstandigen). Daarnaast biedt SBS ook assessments, coaching, training en consulting voor bedrijven. Door de snelle uitbreiding zag SBS zich verplicht meer structuur in de organisatie te brengen. Daar zorgde het managementteam voor, samen met de derde broer Carl (37), die later in het bedrijf kwam als verantwoordelijke voor IT en facilities. Onder meer het afstemmen van de IT op de behoeften van de VDAB speelde een grote rol in de samenwerking met de dienst. Veel mensen zijn verwonderd te horen dat de drie broers samen in het bedrijf werken. "We zijn erg complementair", zegt oudste broer Jens Van Mol, die de afdeling outplacement en werkzoekenden voor zijn rekening neemt. De middelste broer, Steven, houdt zich meer bezig met de begeleiding van werknemers. "We verdeelden het werk gevoelsmatig", zegt Steven Van Mol. "Achteraf leerden we op managementseminaries waarom het zo goed werkt." Jens Van Mol: "Onze mama herhaalde altijd dat het belangrijk was goed overeen te komen. We verkopen het bedrijf nog liever dan serieus ruzie te maken." Uitbesteding van begeleiding voor werkzoekenden bestaat al tien jaar. Bij de start in 2005 begeleidde SBS in een deel van Oost-Vlaanderen werkzoekenden die al minstens twee jaar zonder werk zaten. "Laaggeschoolden hebben meer ondersteuning nodig. Toch hebben we ook hier sterke uitstroomresultaten geboekt", zegt Jens Van Mol. "Met een uitstroom van 70 procent bij de moeilijke doelgroepen, zijn we voor de VDAB de beste leerling van de klas." In 2011 selecteerde de VDAB SBS uit achttien aanbieders voor de uitbesteding 'Intensieve Begeleiding en Bemiddeling naar Werk'. Het aantal werkzoekenden dat SBS jaarlijks begeleidt nam toe van 3000 naar 12.000. In één jaar moest het op zoek naar negentig arbeidsconsulenten en dertig nieuwe locaties. "We kregen last van groeipijnen. Het werd almaar moeilijker als managers onze stempel te drukken op de hele organisatie", zegt Steven Van Mol. Om de vernieuwde structuur tot één team te smeden, ging SBS in de leer bij de Amerikaanse specialist in team- en organisatiemanagement Patrick Lencioni. In zijn bekendste boek, De vijf frustraties van teamwork, stelt Lencioni dat een team groeit vanuit vertrouwen. Alleen dan wordt een debat mogelijk en raken medewerkers echt betrokken. Ze gaan hun verantwoordelijkheid opnemen en boeken uiteindelijk ook betere resultaten. Na één weekend in de Verenigde Staten voelden de broers Van Mol meteen dat het klikte. "De waarden van Lencioni waren bijna identiek aan hoe wij het beleefden: een open bedrijfscultuur, die het toelaat feedback te geven én te krijgen." SBS is in de Benelux als enige erkend om de technieken van Lencioni toe te passen. Steven Van Mol: "Veel klanten vertrouwen ons omdat we in ons groeiproces zelf hebben meegemaakt wat we prediken. Zo hebben we aan den lijve ondervonden wat het is om door de vijf niveaus van een team te gaan." SBS kreeg voet aan de grond bij grote bedrijven als KBC, BNP Paribas of Janssen Pharmaceutica, waar het de assessments verzorgt. "Hr-afdelingen van bedrijven gaan voor almaar meer processen op zoek naar een externe partner. Wij nemen soms de opleidingstrajecten integraal over, van inschrijving tot evaluatie. Het bedrijf behoudt vaak een SPOC (single point of contact), één persoon die het proces maandelijks opvolgt", legt Steven Van Mol uit. In de eigen organisatie resulteerde een en ander in zelfsturende teams. Na een proefproject in één kantoor, krijgen werknemers nu in verschillende kantoren de vrijheid over het beheer van hun werkuren en hun agenda. Maandelijks komt een overleggroep samen, met vertegenwoordigers uit alle geledingen van het bedrijf. Dankzij de klantendiversificatie staat SBS een stuk steviger dan vroeger. In het grootste project werken vandaag 55 medewerkers van de 190. Na het binnenhalen van de grote VDAB-opdracht in 2011 waren dat negentig medewerkers van de 140. TEKSTEN: SIMON VAN DORPE - COÖRDINATIE: JOZEF VANGELDER"Hr-afdelingen gaan voor almaar meer processen op zoek naar een externe partner"