Wie het woord 'cruiser' hoort, denkt vaak aan motoren met een laag zadel en met ver naar voren geplaatste voetsteunen waar je een beetje onderuit gezakt op zit. Een Harley-Davidson met een dikke V-twin bijvoorbeeld. Met de vernieuwde Bonneville Speedmaster zet Triumph daar een Brits alternatief tegenover. De Speedmaster is geen Harley-kloon, zoals de Japanse merken die hebben. De Bonneville Speedmaster heeft een onmiskenbare Triumph-look dankzij de typische kleurstelling op de tank en de klassiek ...

Wie het woord 'cruiser' hoort, denkt vaak aan motoren met een laag zadel en met ver naar voren geplaatste voetsteunen waar je een beetje onderuit gezakt op zit. Een Harley-Davidson met een dikke V-twin bijvoorbeeld. Met de vernieuwde Bonneville Speedmaster zet Triumph daar een Brits alternatief tegenover. De Speedmaster is geen Harley-kloon, zoals de Japanse merken die hebben. De Bonneville Speedmaster heeft een onmiskenbare Triumph-look dankzij de typische kleurstelling op de tank en de klassiek ogende, Britse parallel-twin. De Speedmaster is een motor uit de populaire neo-retroreeks Bonneville, die werd opgestart in 2000. De Triumph Bobber en Cruiser delen dezelfde krachtbron van 1200 cc en hetzelfde frame met een laag gepositioneerd zadel. Het frame heeft een hardtail-look: het lijkt alsof er geen achtervering is. Het achterveerelement is onder het zadel geplaatst en kunstig aan het oog onttrokken. Waar het design van de Bobber wat rauwer en gedurfder is, is dat van de Cruiser wat vriendelijker. De Bobber is met zijn eenpersoonszadel een motor voor solorijders, de Speedmaster heeft ook een zadel - al is het vrij smal - voor een passagier. De zit op de Speedmaster is ontspannen. De vorm van het stuur, een zogenoemde beach bar, is wel wennen. Je voelt de krachtige twin-motor werken, maar trillingen worden nooit hinderlijk. De motor produceert een mooi donker geluid en biedt veel koppel. De karakteristieken van de motor zijn aanpasbaar aan de weersomstandigheden met een regen- en een road-modus. In de regenmodus is de Speedmaster wat minder heftig, in road-modus komen de 77 paarden allemaal los. Het testverbruik bedroeg 4,8 liter per 100 km. De Triumph heeft tractiecontrole en - voor wie het wil - cruisecontrol. De wegligging is goed en je kunt er vlot mee door de bochten. Je past de rijstijl wel aan aan de zitpositie: je duwt de motor meer met de knieën in de bocht en leunt minder met het bovenlichaam mee. In fileverkeer is de Speedmaster gemakkelijk tussen de rijen auto's te sturen. Een nadeel is dat de kleine ronde spiegels op het stuur de motor extra breed maken. Dat vraagt wat meer omzichtigheid. Het enige dat bij het testexemplaar te wensen overliet was de voorrem: die mocht wel wat meer beet hebben.