Foulon uit Ronse breidt zijn gamma uit van gebreid ondergoed naar bovengoed in fijne breiwol. "Dat is de enige manier om te overleven," zegt zaakvoerder Henri Foulon.
...

Foulon uit Ronse breidt zijn gamma uit van gebreid ondergoed naar bovengoed in fijne breiwol. "Dat is de enige manier om te overleven," zegt zaakvoerder Henri Foulon.De nv Foulon haalde in 1996 nog een omzet van 192 miljoen frank. Een lichte stijging na de magere jaren daarvoor, waarin de omzet van 224 miljoen in 1993 was gedaald naar 183 miljoen in 1995. "Pas nu beginnen we ook naam te maken als fabrikant van gebreid bovengoed," beseft zaakvoerder Henri Foulon. "Tot zeven jaar geleden produceerden we uitsluitend ondergoed, inmiddels omvat dat marktsegment nog maar de helft van onze totale productie." De reconversie geldt als reddingsboei voor het bedrijf, want het omzetcijfer zonk de dieperik in. Met de omzet was ook de winst fors gedaald : van 5,5 miljoen in 1993 naar nog 1,8 miljoen vorig jaar. Al hebben ook de investeringen in een nieuw machinepark daarmee te maken. Foulon : "Vroeger konden we maar één grondstof verwerken, nu breien we met alle soorten garens."Het bedrijf weet zich meteen opgewaardeerd in de vijver waarin momenteel nog een vijftal andere Belgische fabrikanten vissen. Maar Foulon, dat begin dit jaar het Iso 9002-certificaat behaalde, heeft geen schrik van concurrentie : "In producten als ondergoed kan een ondernemer zich niet onderscheiden van zijn concurrenten. Dat kan wel als je bovengoed produceert : je kan hogere kwaliteitseisen stellen, een eigen stijl of kleurenlijn bepalen. We hebben speciaal daarvoor een stiliste in dienst genomen. En we steken er bovenuit door onze dienstverlening : we leveren niet alleen truitjes, T-shirts en andere tricotgoederen, maar drukken ook de etiketten met de maat en de verkoopprijs van het product voor onze klanten af."De klanten kopen allemaal in het groot. Foulon : "Minstens 60 % van onze productie is bestemd voor export. Vooral uit Frankrijk, Italië en Spanje rollen er geregeld orders binnen. We mikken vooral op warenhuizen, groothandelaars en postorderbedrijven." Op de Belgische markt wordt niet langer geprospecteerd. "We kennen de markt en zien geen grote uitbreidingen meer. We hebben er ons bij neergelegd dat onze verkoop in het binnenland stagneert. Nu prospecteren we vooral in Frankrijk. Met La Redoute, 3 Suisses, GB, Delhaize en Damart in ons klantenbestand hebben we een paar mooie referenties." De Foulons zitten in de breigoedsector sinds 1935, de nv werd in 1947 opgericht en stelt vandaag een honderdtal mensen tewerk in zijn vestigingen in Ronse en Frasnes-lez-Buissenal. Henri Foulon en broer Jean-Jacques zijn er gedelegeerd bestuurder, hun respectieve zoons helpen het bedrijf leiden. Nu wordt er nog uitsluitend in België geproduceerd, binnenkort verhuist een deel van het werk naar Tunesië. "Dat is onze enige mogelijkheid om de prijzen concurrentieel te houden," becijfert Foulon. "De klanten krijgen betere offertes, dus worden wij gedwongen onze prijzen te drukken. Dat zal geen gevolgen hebben voor ons personeel : het breien en snijden blijft hier gebeuren. Bovendien breiden we de Belgische afdeling bovengoed uit. Dat zal de verloren arbeidsplaatsen in de andere branche compenseren." HENRI (L.) EN JEAN-JACQUES FOULON (FOULON) Reconversie naar gebreid bovengoed.