1 jaar geleden.

De nieuwe CEO van ING België, de Nederlander Ralph Hamers, geeft samen met bestuursvoorzitter Eric Boyer zijn maideninterview. Een van de opmerkelijkste uitspraken is dat de kredietverlening in België niet schaarser of duurder dreigt te worden. Het ING-duo geeft toe dat de hogere kapitaal- en liquiditeitseisen leiden tot hogere kosten, maar beklemtoont dat veel banken dit trachten te compenseren door efficiënter te werken en door hun producten, zowel aan de funding- als de kredietkant, anders te structureren.
...

De nieuwe CEO van ING België, de Nederlander Ralph Hamers, geeft samen met bestuursvoorzitter Eric Boyer zijn maideninterview. Een van de opmerkelijkste uitspraken is dat de kredietverlening in België niet schaarser of duurder dreigt te worden. Het ING-duo geeft toe dat de hogere kapitaal- en liquiditeitseisen leiden tot hogere kosten, maar beklemtoont dat veel banken dit trachten te compenseren door efficiënter te werken en door hun producten, zowel aan de funding- als de kredietkant, anders te structureren.De meest recente cijfers geven Hamers en Boyer gelijk: ondanks de recessie geraken de meeste Belgische kmo's nog altijd redelijk vlot aan financiering, tegen een rentevoet die niet substantieel stijgt. Slechts 13 procent zag in 2011 een krediet geweigerd, blijkt uit onderzoek. Dat is minder dan in 2010 of 2009. Toch leeft bij de meeste kmo's een ander gevoel. Zij vinden dat ze aan meer verplichtingen moeten voldoen en dat de banken moeilijker doen. Zeker langetermijnleningen zijn duurder geworden.Op de Trends-cover van 23 mei prijkt de Vlaamse zakenman Tony Gram, samen met een toestelletje van de kersverse luchtvaartmaatschappij VG Airlines. Diezelfde dag stijgt de eerste vlucht op van het luchtvaartinitiatief van Freddy Van Gaever. De Vlaming was voordien de medebedenker achter de luchtvaartmaatschappijen DAT, EAT en VLM. VG Airlines was van plan intercontinentaal te vliegen, naar de Verenigde Staten, met als kapitaalverschaffer Tony Gram.VG Airlines gaat failliet op 6 november 2002. De maatschappij heet dan Delsey Airlines. De zaak krijgt een juridische staart. Tony Gram moet aanvankelijk 6 miljoen euro betalen aan de curatoren. In 2007 wordt de zaak in beroep behandeld. De rechter oordeelt dat Tony Gram heeft voldaan aan de verbintenissen die hij had toegezegd. Freddy Van Gaever wordt in 2004 parlementslid voor Vlaams Belang.Theo Boone pleit voor een nieuwe generatie Vlaamse beleggers, ondernemers en financiers, los van het Franstalige establishment rond de Generale Maatschappij/Suez. Beleggers rond Boone bouwen kapitaal op rond aandelen Vielle Montagne en later een 10 procentparticipatie in de moederholding Generale. De opbrengst van de verkoop aan Suez komt terecht in Belcofi. Dat vehikel keldert na een mislukte participatie in GBL en een geschil tussen Boone en compaan Jacques Delen. Het komt deels terecht bij Ackermans & van Haaren. AvH saneert Belcofi en slorpt de holding in 1999 volledig op, nadat ze van de beurs is gehaald. AvH-voorzitter Jacques Delen wordt de spil van de tak financiële diensten, waartoe ook Bank Delen en Bank van Breda behoren. AvH-topman Luc Bertrand behoort tot de top van het financiële establishment. Het netwerk rond de Generale is volledig afgebrokkeld, zeker na de ineenstorting van Fortis. Boone blijft uit het nieuws na het enige uitgebreide interview dat hij destijds gaf.In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.