Braziliaanse fiësta bij Bofferding

Frédéric de Radiguès moest opstappen als topman van België nadat de Brazilianen bij InBev kwamen. Maar nu heet hij zelf een Braziliaan bij de Luxemburgse brouwer Bofferding.

Sinds april 2006 is Frédéric de Radiguès algemeen directeur van de Luxemburgse biermarktleider Bofferding. De Belg maakte die ommezwaai nadat hij bij InBev België aan de deur was gezet. Na een carrière van vijftien jaar was hij er opgeklommen tot algemeen directeur voor België en Luxemburg.

De Radiguès was een van de Belgische slachtoffers van de Braziliaanse golf. “Maar we kunnen veel leren van de Brazilianen,” vindt De Radiguès, zowat een jaar na zijn Luxemburgse intrede. “Sommige mensen bij Bofferding noemen mij de Braziliaan. Ik heb hier een kostenbesparing doorgevoerd tot 20 %. Dat geld wordt gebruikt voor het aanzwengelen van marketing en verkoop. Want wat heb ik geleerd van de Brazilianen? We kunnen onze doelstellingen op een hoger niveau tillen dan we gewend zijn in een Europese omgeving. Als je 5 % bespaart, vind je dat je goed werk hebt geleverd. Maar vaak kan het nog veel beter.”

Frédéric de Radiguès kan na een jaar mooie resultaten voorleggen. De dienst marketing en verkoop werd gesplitst. Er kwamen aparte directeurs voor de winkels, de horeca, de exportafdeling. Bovendien wierf de Belg een resem nieuwe krachten aan. Uiteraard werd ook bij InBev personeel weggehaald. Jacques Briot, algemeen directeur van brouwerij Mousel-Diekirch (een dochter van InBev) werd naar Bofferding gelokt. “Nee nee, ik doe mijn vorige werkgever niet de duvel aan,” lacht De Radiguès de vraag weg. Maar de cijfers spreken boekdelen. De bedrijfskasstroom van Bofferding steeg tot eind april met 40 %, het volume met 16 %. Vooral in de horeca in België en Frankrijk snoept de Luxemburger klanten weg. “In België openden we in 2006 150 nieuwe cafés. We hebben er nu 500. Meestal gaat het om cafés die Jupiler ruilen voor Bofferding. Het product is heel goed. We hebben het getest in een panel tegen Jupiler. Er bleek geen winnaar. Maar bij de jonge proevers was er een voorkeur voor onze pils.”

Ook in Frankrijk gaat Bofferding vooruit: van 150 naar 250 cafés. Daar zijn de concurrenten hoofdzakelijk Heineken en Kronenbourg (dochter van Scottish & Newcastle). De Radiguès: “We willen ons volume in vijf tot tien jaar verdubbelen. Vandaag is het 160.000 hectoliter. Dat is nog steeds een druppel tegenover de oceaan van InBev ( nvdr – 246,5 miljoen hectoliter in 2006).” Bofferding lanceerde bovendien een fruit- en een abdijbier. Het wordt gebrouwen bij Du Bocq uit Purnode (bekend van La Gauloise).

FRéDéRIC DE RADIGUèS (BOFFERDING)

IS: algemeen directeur van Bofferding

VRIJE TIJD: zeilen, motorcross, paardrijden

W.R.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content