De navullingen van Brauzz. zijn tot honderd keer kleiner dan die van traditionele schoonmaakproducten. Medeoprichter Ruben Renaer legt uit hoe hij daarin slaagt.
...

De navullingen van Brauzz. zijn tot honderd keer kleiner dan die van traditionele schoonmaakproducten. Medeoprichter Ruben Renaer legt uit hoe hij daarin slaagt. Wat is Brauzz.? "Brauzz. is een ultrageconcentreerde oppervlaktereiniger in een klein zakje. Je mengt die met kraantjeswater in een herbruikbare plastic fles. Zo willen we een einde maken aan al die vrachtwagens die grotendeels water in wegwerpflessen vervoeren, zonder in te boeten aan kwaliteit en betaalbaarheid." Hoe duurzaam is het product? "99 procent van de ingrediënten is van natuurlijke oorsprong. Op onze website vind je de volledige samenstelling. Het product is ook volledig biologisch afbreekbaar, 100 procent veganistisch en proefdiervrij. De navullingzakjes zijn composteerbaar." Wie is de doelgroep? "We trachten online mensen in de Benelux te bereiken die niet dermate geëngageerd zijn dat ze schoonmaken met azijn en zuiveringszout. We willen de grote massa aanspreken, mensen die openstaan voor duurzame producten, maar met behoud van het gebruiksgemak. Daarom leveren we ook aan huis. In de eerste vier maanden verkochten we het alternatief voor 12.000 wegwerpflessen." Hoe is het idee ontstaan? "We zijn drie jonge ondernemers die elkaar leerden kennen tijdens hun laatste jaar aan de Antwerp Management School. Nadat we een fictief businessplan en financieel plan als schoolopdracht hadden opgemaakt, gingen we op zoek naar echte investeerders die in ons project geloofden." Van wie krijgt Brauzz. steun? "De opstart werd gefinancierd met een mix van eigen middelen, winwinleningen en een grote brok investeerderskapitaal. Onlangs haalden we ook een bankkrediet binnen en binnenkort volgt een Startlening van PMV/z. We mikken op een nieuwe investeringsronde eind 2021 of begin 2022. We worden ook prima ondersteund door de accelerator Birdhouse."