Na het Brugse MAFestival trekt Laus Polyphoniae zich op gang. Als thema koos het Antwerpse festival voor oude muziek voor Maria van Bourgondië, de machtige hertogin die op 25-jarige leeftijd overleed na een val van haar paard. Laus Polyphoniae surft mee o...

Na het Brugse MAFestival trekt Laus Polyphoniae zich op gang. Als thema koos het Antwerpse festival voor oude muziek voor Maria van Bourgondië, de machtige hertogin die op 25-jarige leeftijd overleed na een val van haar paard. Laus Polyphoniae surft mee op de hype rond Bart Van Loos boek De Bourgondiërs, dat de dynastie van de Bourgondische hertogen beschrijft. Het festival is daar op een manier een potentiële soundtrack bij. Op de openingsavond, op 16 augustus, brengt Sollazzo Ensemble in drie staties een muzikaal portret van Maria van Bourgondië, met composities van onder meer Guillaume Du Fay en Pierre Fontaine. Laus Polyphoniae legt ook opnieuw de brug met wetenschappelijk musicologisch onderzoek. Vorig jaar was dat de wereldpremière van muziek uit de Leuven Chansonnier, waarvan Sollazzo Ensemble de opname verzorgde. Dit jaar zet de musicologe Jennifer Bloxam haar schouders onder een driedelig onderzoeksproject rond de Missa Aurea, die ter ere van Maria wordt gezongen. Drie ensembles voeren die mis uit in versies van Guillaume Du Fay (door Cappella Pratensis), Johannes Regis (door Stile Antico) en Johannes Ockeghem (doorCappella Mariana), telkens afkomstig uit een andere historische bron.