Londen maakt zich op voor twee kleppers. In Tate Modern startte een ambitieuze expo over Pierre Bonnard. De Franse postimpressionist krijgt geen klassieke overzichtstentoonstelling, zoals twintig jaar geleden, wel een expo over zijn kle...

Londen maakt zich op voor twee kleppers. In Tate Modern startte een ambitieuze expo over Pierre Bonnard. De Franse postimpressionist krijgt geen klassieke overzichtstentoonstelling, zoals twintig jaar geleden, wel een expo over zijn kleurgebruik tussen 1912 en 1947. In een honderdtal werken - schilderijen, pastels en grafiek - toont Tate hoe zijn werk dicht aanleunt bij snapshots. Hij schildert of tekent huiselijke scènes met een melancholische ondertoon. Zijn werk voelt aan als gestolen momenten van intimiteit. De banaliteit van alledag overstijgt Bonnard met zinderende kleuren en fotografische composities: doorkijkjes, atypische perspectieven, verrassende kadreringen. De Royal Academy zoekt in haar eerste expo van 2019 de controverse op: het Londense instituut confronteert tekeningen van Michelango met het werk van de videokunstenaar Bill Viola. Beide artiesten werken rond verlossing, wedergeboorte, leven en dood. Het menselijk lichaam en transcendentie zijn een rode draad in beider oeuvres.