Het mes snijdt als boter door de ruwe boomstam, als een appel wordt hij geschild, repen hout rollen van de band. Liefst 500 machines heeft houtbuigerij nv G. Desmet in huis, voor de meest diverse houtbewerkingen. Want het derdegeneratiebedrijf vergaarde in vijf decennia de nodige knowhow binnen zijn marktniche.
...

Het mes snijdt als boter door de ruwe boomstam, als een appel wordt hij geschild, repen hout rollen van de band. Liefst 500 machines heeft houtbuigerij nv G. Desmet in huis, voor de meest diverse houtbewerkingen. Want het derdegeneratiebedrijf vergaarde in vijf decennia de nodige knowhow binnen zijn marktniche. "Wij geven hout alle mogelijke vormen," duidt zaakvoerder Dirk Desmet. "Hout buigen, en het in een bepaalde vorm houden, vereist een specifieke knowhow. Er zijn bepaalde vormen die alleen wij kunnen maken. Bovendien hebben we de voorbije vijftig jaar een groots machinepark uitgebouwd. Jaarlijks investeren we gemiddeld 30 miljoen frank." G. Desmet maakt geen eindproduct. Het fungeert steevast als toeleverancier voor de meubelindustrie. Het bedrijf uit Menen maakt hoofdzakelijk onderdelen voor zitmeubelen. Daarbij zijn ook projectgebonden opdrachten voor de horeca, rust- en verzorgingsinstellingen, bioscopen, universiteiten. De vakantieperiode is voor G. Desmet traditioneel een piekperiode, want een resem scholen vervangt dan de schoolbanken. Op de referentielijst voor de zitmeubelen prijken onder meer het Stade de France in Parijs, Kinepolis in Kortrijk, diverse filialen van Quick, of de stoeltjes in de wachtruimte voor de passagiers in Schiphol. Daarnaast maakt G. Desmet ook andere onderdelen voor de meubelindustrie. "We hebben een heel breed gamma, maar nooit een afgewerkt product," verduidelijkt medebestuurder Tony Huysentruyt. Gebogen deuren voor kasten, onderdelen voor tafels, sportartikelen, of muziekinstrumenten. Samen met de Nederlandse instrumentenbouwer Vancore Percussions werd een specifieke ton voor een trommel ontwikkeld. "Klanten vragen steeds meer dat we meedenken bij het ontwerp. Die full service willen we bieden. Bovendien zoeken we naar nog meer specialisatie. We willen minder, maar grotere orders. Zoiets moet de rendabiliteit verhogen," hoopt Dirk Desmet. Dat zou welkom zijn, want het hoogkwalitatieve werk blijft, met 95 werknemers, erg arbeidsintensief. In 1997 verwerkte G. Desmet in totaal 5000 verschillende orders. Dat aantal moet naar beneden. Bovendien streeft G. Desmet naar een 70-30-verhouding tussen terugkerende en eenmalige bestellingen. Vandaag bedraagt die verhouding 50-50. Het moet de omzet, die van 200 miljoen frank in 1990 klom naar 300 miljoen frank in 1997, verder opkrikken.