ANTIEK
...

ANTIEKLouis Quinze of Seize ? In Meubelen verschaft de Nederlandse veilingmeester Jan Pieter Glerum een stevig houvast. Niet alleen de speelse rococo en de strakke neoklassiek beschrijft hij, hij maakt u wegwijs in de wirwar van stijlen, perioden en ontwerpers. Dezelfde aanpak geldt voor Zilver. Naslagwerken om te koesteren.Jan Pieter Glerum, Meubelen. Tirion, 192 blz., 990 fr. ****. Idem, Zilver. Tirion, 192 blz., 990 fr. ****MISDAADVoor na de kerststronk : drie snelle detectives. Het verhalenkwartet Meedogenloos van ex-accountant Bob Mendes : eerder interessant dan spannend. Een dode op Sint-Anneke van de 59-jarige debutant Piet Teigeler : herkenbare Antwerpse personages. Sue Grafton in K staat voor killer : geen literaire hoogvlieger, maar heerlijk vlot en suspensrijk.Bob Mendes, Meedogenloos. Manteau, 296 blz., 695 fr.. Piet Teigeler, Een dode op Sint-Anneke. Houtekiet, 173 blz., 498 fr.. Sue Grafton, K staat voor killer. Boekerij, 252 blz., 595 fr.KERSTMISHistoricus Jacques Duquesne rekonstrueert het leven van Jezus, boeiend en controversieel, ook voor de ateïst. In deze New Age groeien echter schimmige spirituele teorieën uit tot best-sellers. Zoals oppergaai De Celestijnse belofte, die een werkboek als bijsluiter kreeg. Van hetzelfde laken : De astrale ruimte van Tom Youngholm, ook al een beangstigend lege zoektocht naar levenszin.Jacques Duquesne. Jezus. Spectrum, 312 blz., 795 fr.. James Redfield, Het Celestijnse werkboek. Forum, 248 blz., 600 fr. Tom Youngholm, De astrale ruimte. BZZTôH, 223 blz., 540 blz.Families uit het OostenTwee jaar al prijkt Wilde Zwanen van Jung Chang in de boeken top-10. Families uit het Oosten vormen een geschikt tema, zowel voor vele andere auteurs als voor een boekenrubriek op Kerstmis.Een evenaring van het pièce de resistance van Jung Chang vonden we niet. Het etiket subliem hielden we dus op zak, maar de labels fascinerend, boeiend en bijwijlen onthutsend diepten we wel op. Dat geldt op de eerste plaats voor Het spoor terug, waarin de in Hongkong wonende Lynn Pan het tragische levensverhaal van haar familie optekent. Tegelijk woelt ze de turbulente 20ste eeuw in China bloot. Meesterlijk evoceert ze het nouveau riche-milieu in het Shangai vóór Mao en het kontrast na de machtsovername. Uitg. : Goossens/Manteau, 254 blz., 795 fr. ****Denise Chong focust meer op het lot van de vrouw in De dochters van de concubine. Daar blijft het niet bij : ze volgt ook de emigranten die in Canada verpauperen, maar hun schamele geld opsturen om de naam hoog te houden aan het thuisfront. Ook hier vallen de trefzekere, haast fotografische beschrijvingen op. Uitg. : Prometheus, 295 blz., 795 fr. ****Wijdlopiger, lyrischer en daardoor in westerse ogen autentieker is de complexe roman De knoflookliederen. Het boek leverde Mo Yan, die furore maakte met Het rode korenveld, een uitreisverbod op. Ook hij schetst de (vaak gruwelijke) gevolgen een soort kroniek van alledaagse waanzin lijkt het van zowel de traditionele verhoudingen als van knettergekke invallen van de diktatuur. Uitg. : Bert Bakker, 307 blz., 895 fr. ****Heel wat luchtiger leest De Chinese familie. Hans Werner weet waarover hij het heeft : de ouders van zijn Chinese vrouw emigreerden naar Thailand. Vanuit deze case zoomt hij uit naar de confuciaanse traditie. Hij slaagt er vrij vlot in het encyclopedische door zijn getuigenis te roeren. Uitg. : Fontein, 133 blz., 695 fr. ***We ronden af met nog een sterk trio. In De mythe van de Pekinees schildert Annelie Rozeboom het huidige, verrassend evoluerende China. (Prometheus, 260 blz., 695 fr. ****.) Tijd voor een Vietnamese familie die belandt in de jungle van de Amerikaanse achterbuurten : Vaarwel Saigon van Nina Vida. (Luitingh-Sijthoff, 303 blz., 700 fr. **.) Laatste halte is Spookstad Manila. James Hamilton-Patersons roman heeft de chaos en korruptie van een stad als echte hoofdpersoon. Beklijvend, mysterieus en bevreemdend. (Atlas, 319 blz., 800 fr. ****).LUC DE DECKER