Op 4 maart had Unizo er op zijn KMO-Beleidsdag al op gewezen. Starters aanmoedigen is mooi, maar je moet ook begeleiden wie ermee ophoudt. Al te vaak gaan firma's teloor omdat de opvolging niet deskundig wordt aangepakt. "Zonde," vindt gedelegeerd bestuurder Kris Peeters van Unizo. De vergrijzing maakt het probleem alleen maar acuter.
...

Op 4 maart had Unizo er op zijn KMO-Beleidsdag al op gewezen. Starters aanmoedigen is mooi, maar je moet ook begeleiden wie ermee ophoudt. Al te vaak gaan firma's teloor omdat de opvolging niet deskundig wordt aangepakt. "Zonde," vindt gedelegeerd bestuurder Kris Peeters van Unizo. De vergrijzing maakt het probleem alleen maar acuter. Een van de struikelblokken is het ontbreken van een overzicht van de overnameopportuniteiten. In een recente studie schat ING het aantal bedrijfsoverdrachten in Vlaanderen op zo'n 13.500 op basis van een extrapolatie vanuit Nederland (3 % van de bedrijven overgedragen per jaar). Unizo en Bobex, een Vlaams bedrijf dat al ruim vier jaar ervaring heeft in elektronische marktplaatsen, dienden na de KMO-Beleidsdag prompt een dossier in bij de Vlaamse minister van Economie Patricia Ceysens ( VLD) om zelf zo'n database op te zetten. Vorige week zette Ceysens haar handtekening onder een subsidie van 500.000 euro, gespreid over drie jaar, voor wat de Bedrijfsovernamemarkt zal heten. Volgens ING zijn er in Europa gemiddeld vijf tot zeven werknemers betrokken bij een eigendomswisseling en is 96 % van de overgenomen bedrijven na vijf jaar nog actief. Een starter daarentegen "creëert gemiddeld twee banen en heeft een overlevingskans van slechts 50 % na vijf jaar". Voorkomen dat bedrijven teloorgaan, is met andere woorden efficiënter dan het aanmoedigen van starters. Dat verantwoordt een subsidie, zegt minister Ceysens, die daarmee haar beleid, dat voornamelijk op starters was gericht, aanvult. "De subsidie is wel aflopend ( nvdr - 40 %-30 %-30 %), we willen zeker zijn dat de privé-sector dit opbouwt," zegt Ceysens. Bobex bouwt de toepassing met de hulp van Unizo-dochter KMOnet. Unizo, dat ook al participeerde in het ondernemersloket KMO-Direct, investeert zelf ongeveer 250.000 euro in drie jaar tijd en zal ook de manager van de beurs aanwerven. "Voor ons is dit een nieuwe 'productlijn'," zegt Kris Peeters. "Wij gaan kopers en verkopers bij elkaar brengen. Tussenpersonen - accountants, banken, makelaars en fiscalisten - hebben daar een belangrijke rol in te spelen." Het initiatief is al bij de Federatie voor Vrije en Intellectuele Beroepen aangekaart. "Je zal de bedrijfsprofielen op de marktplaats kunnen posten op anonieme basis. Na het eerste contact kan je de volgende stappen off line nemen," zegt gedelegeerd bestuurder Jean-Louis Van Marcke van Bobex, dat zelf ook 250.000 euro investeert. Een van de bedoelingen van de beurs is om 'cowboys' uit de overnamemarkt te weren. "Ik ben zelf een tijd handelsrechter geweest in Antwerpen, ik weet welke cowboys er op de markt zijn," zegt Kris Peeters. Hij laat verstaan dat er een deontologische code komt voor de deelnemers aan de Bedrijfsovernamemarkt. Wie niet vooraf werden gecontacteerd, zijn de huidige makelaars in bedrijven en participaties. Het gaat om een handvol kleine firma's zoals Immobilier-Commerce-Franchise vbr ( ICF), een filiaal van de gelijknamige Franse groep en hier beter bekend onder zijn handelsbenaming Argus. "Het zou formidabel zijn als we steun kregen van de overheid. Tot nog toe worden we in de pers eerder denigrerend behandeld dan gesteund," zegt office manager Josette Holvoet van ICF. B.L.