Wie of wat is Bob? 95% van de bevolking weet wie Bob is. Hij is het die de anderen rijdt, niet drinkt, toch plezier maakt. De Bob-campagne loopt sinds 1995 en werd opgezet door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in samenwerking met de Arnoldusgroep (de vereniging van Belgische brouwers). Bob behoort inmiddels tot het dagelijkse taalgebruik. Wat is het geheim van Bob? Werner De Dobbeleer van het BIVV: "De positieve manier waarop...

Wie of wat is Bob? 95% van de bevolking weet wie Bob is. Hij is het die de anderen rijdt, niet drinkt, toch plezier maakt. De Bob-campagne loopt sinds 1995 en werd opgezet door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in samenwerking met de Arnoldusgroep (de vereniging van Belgische brouwers). Bob behoort inmiddels tot het dagelijkse taalgebruik. Wat is het geheim van Bob? Werner De Dobbeleer van het BIVV: "De positieve manier waarop een probleem als rijden onder invloed wordt aangebracht. Mensen krijgen een alternatief: men kan in groep plezier maken en toch veilig rijden. De campagne loopt het vierde jaar, vanaf het begin waren de reacties positief." Dezer dagen hangt er echter nog een andere Bob op de affichagepanelen en werd voor die andere Bob ook op een dubbele pagina geadverteerd in De Streekkrant: Speedy Bob, de nieuwste attractie van Bobbejaanland. 'Is dat de nieuwe Bob-campagne?', vragen velen zich af. "We zijn er zelf ook van geschrokken," zegt De Dobbeleer. "De gelijkenis tussen onze Bob en die van Bobbejaanland is groot. Er wordt eenzelfde soort letter gebruikt en ook de kleur geel. We hebben al reacties binnengekregen." Het BIVV zal proberen één en ander te regelen via het eigen reclamebureau, temeer omdat het BIVV onlangs voor de jeugd een cd-rom met de titel Speedy heeft uitgebracht. Jan Coucke, communicatieverantwoordelijke bij Interbrew, zegt ook dat men Bobbejaanland zal vragen te stoppen met die campagne. "Bob is gedeponeerd door de Confederatie der Brouwerijen van België en de Arnoldus-groep," zegt Coucke, "ook andere zaken met Bob trachten we in de kiem te smoren omdat die anders het fenomeen afbreken." Zo kon de Nederlandse brouwerij Heineken het plan om Bob-bier te lanceren wel vergeten. Ook op goedbedoelde en sympathieke initiatieven wordt direct gereageerd. Top-Bronnen werd twee jaar geleden gevraagd de affiche 'Mijn Bob drinkt Top' niet meer te gebruiken. Het feit dat de attractie van Bobbejaanland Speedy Bob heet, gaat voor Coucke nog een stapje verder: het gaat om een Bob die snel rijdt. Het BIVV richt zich deze zomer met de Bob-campagne overigens expliciet op de jongeren op de diverse zomerfestivals. Er is een speciale Bob-bus waar een rijtest en een alcoholtest kan worden gedaan. Ook na de zomer zal de Bob-bus het land blijven doorkruisen. Tot slot werd in samenwerking met Teek ook een Bob-spel opgezet, waarmee enkele reizen te winnen zijn. En verder komt Bob aan bod in de Kijk Uit-clips op teevee en werd een Internet-site opgezet (www.bob.be).