Mogen we het even kwijt? Dol worden we van het rijgedrag van nogal wat landgenoten. Soms houd je het niet voor mogelijk, de inhaalmanoeuvres die je ziet. Of gewoon de niet aangepaste snelheid bij het insturen van een bocht. En het bedroevende dieptepunt? Regenweer op de snelweg. Dan kan je alleen maar vaststellen: weinig bestuurders die er enig besef van hebben hoelang het op nat wegdek duurt voor een machine van gemiddeld anderhalve ton tot stilstand komt.
...

Mogen we het even kwijt? Dol worden we van het rijgedrag van nogal wat landgenoten. Soms houd je het niet voor mogelijk, de inhaalmanoeuvres die je ziet. Of gewoon de niet aangepaste snelheid bij het insturen van een bocht. En het bedroevende dieptepunt? Regenweer op de snelweg. Dan kan je alleen maar vaststellen: weinig bestuurders die er enig besef van hebben hoelang het op nat wegdek duurt voor een machine van gemiddeld anderhalve ton tot stilstand komt. En neen, ze zullen het niet graag lezen bij de Belgische invoerder, maar BMW is een van die merken die geregeld terugkeren als je merkwaardige dingen ziet op de openbare weg. Niet toevallig met tweedehandse modellen, neme een 3-Reeks met tweeliter benzine van de vorige generatie, vaak te krijgen voor wat naar BMW-normen een prikje is. Met jonge handen om het stuur, ja. Die zich niet alleen bezondigen aan veel te snel rijden. Niet zelden zie je aan de stuurslag of het remgedrag meteen dat de bestuurder zijn auto niet beheerst. Of tenminste, alleen beheerst zolang er niets ongewoons gebeurt. Of hoe een auto wordt omgetoverd tot een potentieel projectiel. Zonder in deze boom te willen zagen: hier ligt inderdaad een rol weg voor de overheid. Verplichte rijstage (aangepaste snelheid, ontwijken van hindernissen, slipcursus) voor debuterende autobestuurders, bijvoorbeeld. Misschien is de verzekeringssector wel geïnteresseerd om bij te passen, want voorkomen is beter dan helen. Kortom: er moet een formule uit te dokteren zijn die voor alle betrokkenen betaalbaar en economisch verantwoord is. Aan BMW zelf zal het alvast niet liggen. In Bornem, waar de Belgische invoerder huishoudt, hebben ze zelfs iemand in dienst die zich uitsluitend bezighoudt met rijvaardigheidstraining. Danny Janssens nam ons mee naar het circuit van Le Castellet in Frankrijk en stopte uw dienaar achter het stuur van de nieuwe BMW M3. Een aanrader, zo'n ministage, waarover we makkelijk een half nummer van Trends heel lyrisch kunnen volschrijven, maar die tegelijk ook perfect in krachtlijnen is samen te vatten. Omdat je, ruw samengevat, twee belangrijke dingen leert. Eén: dat een BMW M3, en eigenlijk om het even welke auto met behoorlijk wat vermogen onder de kap, zich kan ontpoppen als een vilein monster als je er verkeerd mee omgaat. Met andere woorden, zodra je ondanks alle elektronische hulpmiddelen toch nog voorbij de natuurkundige limiet gaat. En twee: alleen al het kwartiertje introductie van een goede rijinstructeur (tips over rijhouding, insturen van bochten etcetera), kan het verschil maken tussen een frontale botsing en een intuïtief maar perfect ontweken hindernis. Je komt immers tot de vaststelling dat je sommige dingen al jaren verkeerd doet, en soms zit het verschil in een detail. Kortom: allemaal aspecten die voor iedere autobestuurder belangrijk zijn. En zeker voor de gelukkigen die de koopkracht hebben om zich een BMW M3, M5 of M6 te permitteren. De aanduiding M is een erfenis van de afdeling BMW Motorsport, die in 1978 de eerste en ondertussen mythische BMW M1 bouwde. Ook vandaag, bijna dertig jaar later, rollen de extreme M-versies nog altijd van een afzonderlijke band. De nieuwe BMW M3, waarvan u in ons volgend nummer het testverslag kunt lezen, heeft wel een paar gemeenschappelijke koetswerkdelen, maar is in wezen een heel andere auto dan de klassieke 3-Reeks. Omdat het een racewagen voor de openbare weg is, zeg maar. Dat beseffen ze bij BMW. Daarom organiseert de Belgische invoerder speciale M-stages, onder leiding van Danny Janssens. Niet alleen om een auto van meer dan 400 pk op de openbare weg te beheersen, ook omdat eigenaars van een M-versie des weekends wel eens op circuit gaan rijden met hun hebbeding. En dat vergt toch wel andere, meer specifieke vaardigheden. Maar ook eigenaars van een gewone BMW kunnen leren rijden. En wat nu zo jammer is? Dat alleen merken als BMW of Porsche, auto's met een zeer sportief parfum, zulke stages organiseren. Terwijl iedereen dat zou moeten doen. Een klassieke rijvaardigheidsstage bij BMW duurt een volledige dag. Geïnteresseerden kunnen meer inlichtingen krijgen op de site (www.bmw.be) of een concessiehouder van het merk. (T) Door Jo Bossuyt