Halfweg 2004 stelde BMW de nieuwe K1200S voor, een 'viercilinder in lijn'-motorfiets met cardanaandrijving. Met de K1200S wil BMW de sportieve vierpitters van Japanse makelij (Yamaha's R1, Honda's FireBlade, Suzuki's GSX1000R en Kawasaki's ZX12R) concurrentie aandoen. De nieuweling van BMW heeft vermogen genoeg: 167 pk bij 10.250 toeren per minuut. Daarmee is de K1200S naar BMW-maatstaven zeer hoogtoerig. Het geluid dat de BMW produceert, is grommend en de motor draait als een turbine. Al bij lage toerentallen is er veel ver...

Halfweg 2004 stelde BMW de nieuwe K1200S voor, een 'viercilinder in lijn'-motorfiets met cardanaandrijving. Met de K1200S wil BMW de sportieve vierpitters van Japanse makelij (Yamaha's R1, Honda's FireBlade, Suzuki's GSX1000R en Kawasaki's ZX12R) concurrentie aandoen. De nieuweling van BMW heeft vermogen genoeg: 167 pk bij 10.250 toeren per minuut. Daarmee is de K1200S naar BMW-maatstaven zeer hoogtoerig. Het geluid dat de BMW produceert, is grommend en de motor draait als een turbine. Al bij lage toerentallen is er veel vermogen beschikbaar. Het is niet de eerste viercilinder in lijn die BMW lanceert. In de jaren tachtig zette het Duitse merk de eerste K-serie op de markt: ook een viercilinder in lijn, maar in de lengterichting geplaatst en niet dwars geplaatst. Met de nieuwe K1200S (met F1-technologie) conformeert BMW zich nu aan de markt: de vierpitter is dwars geplaatst. Het cilinderblok is in een hoek van 55° naar voren geheld en de motor staat laag gemonteerd. Bij het rijden merk je de voordelen van de positie van de motor. De stabiliteit is groot, zowel rechtuit als in lange bochten. De goede wegligging is ook te danken aan het voorveersysteem dat BMW op de K1200S heeft gezet en waarmee de producent ten overvloede toont wars van conventies te zijn. Het veersysteem moet, zo claimt BMW, "een superieure rijprecisie en accuraatheid van sturen bieden, gecombineerd met een even superieur veercomfort". Het ingenieuze veersysteem is overigens door het vele plaatwerk (tank, stroomlijn) aan het oog onttrokken en de K1200S ziet eruit als een normale sportmotorfiets. De eerste keer dat je met zo'n veersysteem rijdt, is een vreemde gewaarwording: anders dan bij de traditionele telescoopvoorvering is er veel minder sprake van het in de vering duiken bij het aanremmen van een bocht. De introductie van de BMW K1200S was voorzien voor vorig najaar, maar slechte nokkenassystemen maakten dat BMW de motor nog niet marktrijp verklaarde. Daarom moesten de eerste kopers op hun motor wachten tot dit voorjaar. De vraag is: was het dat wachten waard? Het antwoord is eenvoudig: ja. De BMW rijdt heel soepel, is snel, accelereert stevig en ligt fantastisch op de weg. En wie op reis wil gaan, kan speciale BMW-koffers laten monteren. Wie de voorkeur geeft aan een tanktas (koffers maken een motor weer breed - vooral lastig in fileverkeer) moet er een zoeken met riemen. De tank is immers van kunststof en daar hebben de magneten die de huidige generatie tanktassen op hun plaats houden geen 'vat' op. Een nadeel is dat bij manoeuvres met lage snelheid je pols tussen stuurhelft en (hoge) tank in de verdrukking komt. En met een prijskaartje van 15.580 euro is de K1200S iets duurder dan de Japanse concurrenten. Ad van Poppel