In 2005 lanceerde BMW een nieuwe K-lijn, motoren aangedreven door een viercilinder-in-lijn motorblok. BMW is van oudsher bekend van de boxermotoren, een blok waarvan de cilinders tegenover elkaar liggen. Daarmee is het Duitse merk een buitenbeentje in motorland: het overgrote deel van de fabrikanten gebruikt krachtbronnen waarvan de cilinders in lijn zijn (twee, drie of vier) en dwars in het frame zitten gemonteerd. Met de nieuwe K-lijn past BMW zich aan die heersende normen aan. De eerste K's waren een S, een sportieve motorfiets, en een R, een naked versie. Dit jaar zet BMW daar de GT (Gran Turismo) naast.
...

In 2005 lanceerde BMW een nieuwe K-lijn, motoren aangedreven door een viercilinder-in-lijn motorblok. BMW is van oudsher bekend van de boxermotoren, een blok waarvan de cilinders tegenover elkaar liggen. Daarmee is het Duitse merk een buitenbeentje in motorland: het overgrote deel van de fabrikanten gebruikt krachtbronnen waarvan de cilinders in lijn zijn (twee, drie of vier) en dwars in het frame zitten gemonteerd. Met de nieuwe K-lijn past BMW zich aan die heersende normen aan. De eerste K's waren een S, een sportieve motorfiets, en een R, een naked versie. Dit jaar zet BMW daar de GT (Gran Turismo) naast. De basis van de K1200 GT is dezelfde als die van de R en S. Het frame is nagenoeg identiek. De grote aanpassingen zitten vooral in het motorkarakter (wat minder vermogen en een lager toptoerental) en de aankleding. De GT is standaard uitgerust met zijkoffers en met een ruime stroomlijn die de rijder uit de wind moet houden. De zit op de motor is goed. Het in de hoogte verstelbare stuur ligt lekker in de hand. De ruit van de stroomlijn is eveneens in de hoogte verstelbaar door een eenvoudige druk op de knop. Ook de vering kan je, als je stilstaat, met een druk op de knop aanpassen. Toen we met de GT reden, was de buitentemperatuur laag: 2 °C en op een heuveltop zelfs -2 °C. Maar de stroomlijn deed haar werk uitstekend. De koude (rij-)wind had nauwelijks vat op ons. Bovendien is de handvat- en zadelverwarming in die omstandigheden geen overbodige luxe... De GT is geen supertoermachine, maar eerder een sportieve toerfiets. Dat merk je ook aan de plaats van de voetsteunen. Die zitten iets te ver naar achter om van een echte toerhouding te kunnen spreken. De wegligging is zeer goed, dankzij de plaatsing van de krachtbron. De cilinders hellen voorover en op die manier ligt het zwaartepunt zeer laag. Dat merk je direct in de bochten. De K1200 GT ligt als een blok beton op de weg. Op de Duitse Autobahn gaat de motor vlot naar snelheden waarvan je in eigen land tegenwoordig alleen maar kan dromen. Maar dé grote verrassing is het gebruik van de GT op de kleine binnenwegen. Ondanks zijn redelijk hoog gewicht (rijklaar 282 kilo) is deze machine zeer gemakkelijk van de ene in de andere bocht te smijten. Gaandeweg ga je er steeds brutaler mee rijden, zelfs sportiever. Schakelen gaat met groot gemak. Vermogen is in elke versnelling in overmaat aanwezig. In de basisuitvoering moet deze motor 18.105 euro (inclusief BTW) kosten. De versie waarmee wij reden (met stuur- en zadelverwarming en de elektronisch instelbare vering - het 'Comfort Line'-pakket) kost zo'n 1000 euro meer. Daarmee is de K1200 GT niet de goedkoopste motorfiets in zijn segment: de Honda Paneuropean kost 17.200 euro, terwijl u voor de Yamaha FJR1200 zo'n 17.890 euro moet neertellen. BMW K1200 GT: MOTOR: vloeistofgekoelde viercilinder-in-lijn viertakt, vier kleppen per cilinder, zesversnellingsbak, cardanaandrijving. VERMOGEN: 152 pk bij 9500 toeren per minuut. CILINDERINHOUD: 1157 cc. REMMEN: voor dubbele 320 mm-schijfrem met vierzuigerremklauw en ABS, achter één 265 mm-schijf met tweezuigerremklauw. ZITHOOGTE: 820-840 mm. WIELBASIS: 1571 mm. TANKINHOUD: 24 liter. GEWICHT : 282 kilogram. (RIJKLAAR)PRIJS: 18.105 euro. IMPORTEUR: BMW Belgium, Lodderstraat 16, 2880 Bornem, tel. 03 890 97 11, www.bmw.beBaanvastheid: ***Comfort: ***Prijs: ooo Ad van Poppel