De nieuwe F650 CS van BMW is een opvallende verschijning. De koplamp-stuurkuipcombinatie heeft met de dubbele lampen veel weg van een insectenkop. De aandrijving gebeurt door middel van een riem, in plaats van een ketting zoals bij de andere F650-modellen. En het Duitse motorenmerk profiteerde van de dummy-tank om daar een kleine bagageopbergplaats te maken (de echte tank zit onder het zadel).
...

De nieuwe F650 CS van BMW is een opvallende verschijning. De koplamp-stuurkuipcombinatie heeft met de dubbele lampen veel weg van een insectenkop. De aandrijving gebeurt door middel van een riem, in plaats van een ketting zoals bij de andere F650-modellen. En het Duitse motorenmerk profiteerde van de dummy-tank om daar een kleine bagageopbergplaats te maken (de echte tank zit onder het zadel). David Robb, hoofddesigner bij BMW, omschrijft de F650 CS als een "... not your father's BMW. We willen aantrekkelijk zijn voor jongeren, maar dan moeten we weten hoé ze rijden en wáár ze rijden. Jongeren willen geen motor met grote koffers om naar Italië te toeren. Ze gebruiken de machine misschien alleen maar om naar de stad te gaan, om vrienden te bezoeken, of om naar school te rijden." De typeaanduiding CS ( City Scarver) zegt wat dat betreft voldoende: BMW refereert aan de scarver, een zeer wendbare monoski. Normaal zou u dus verwachten dat de CS een heel wendbare motor is geworden waarmee u snel door het stadsverkeer kunt. Welnu, onze eerste impressie was vrij negatief. De Scarver heeft helemaal geen neutraal stuurgedrag, iets wat nochtans van een instapmodel zou mogen worden verwacht. Het voorwiel van deze variant op de succesvolle 650 cc Funduro is een 17 inch-exemplaar (bij de andere Funduro's monteert BMW een 19 inch-wiel). Het gevolg van dit alles is dat de motor bij lage snelheden van links naar rechts 'waggelt'. Bovendien moet de F650 CS werkelijk in de bochten worden gegooid. Als u niet op het waggelende voorwiel bent ingesteld, voelt het rijgedrag raar aan. Wellicht dat een nieuweling die op de BMW stapt, zich geen vragen stelt. Maar zo hoort het eigenlijk niet. De 650 (waarvan de achterrem kan worden uitgerust met een ABS-systeem) wordt aangedreven door een 652 cc metende eencilinder. Bij 5000 toeren per minuut zijn de trillingen hinderlijk voelbaar. En het blok schokt wat tussen 4000 en 5000 toeren per minuut. Bovendien is de 650, met zijn 50 pk, geen potente motorfiets. Eén troost: een kruissnelheid van 130 kilometer per uur is er wel goed mee aan te houden. Ook de zitpositie is opvallend laag. In principe zou het zadel in de hoogte verstelbaar moeten zijn, maar wij vonden het trucje niet om dat voor elkaar te krijgen.Neen, eigenlijk voelden we ons op deze motor pas na 300 kilometer rijden op het gemak. Maar enthousiasme teweegbrengen, kon hij niet. Overigens, de bergruimte in de dummy-tank is klein. Om die reden wellicht levert BMW ook een rugzak (of moeten we zeggen rugzakje). Er kan net iets meer in dan een boterhamtrommel. Ad van Poppel