Het jaar 2000 is dichterbij dan we denken. Paul Vandenbosch (40 j.), beroepshalve event-coördinator, hoeft men daar niet meer van te overtuigen. Sinds vorig jaar zet hij zich dagelijks in voor de organisatie van de Gentse Floraliën, die opnieuw zullen plaatsvinden in het jaar van de eeuwwisseling. "Volgens een totaal vernieuwd concept," zegt Vandenbosch. "Twee jaar voor datum zijn al vijftig bedrijven ingeschreven voor de nocturnes met ruim 50.000 genodigden. Het wordt vast een succes." ...

Het jaar 2000 is dichterbij dan we denken. Paul Vandenbosch (40 j.), beroepshalve event-coördinator, hoeft men daar niet meer van te overtuigen. Sinds vorig jaar zet hij zich dagelijks in voor de organisatie van de Gentse Floraliën, die opnieuw zullen plaatsvinden in het jaar van de eeuwwisseling. "Volgens een totaal vernieuwd concept," zegt Vandenbosch. "Twee jaar voor datum zijn al vijftig bedrijven ingeschreven voor de nocturnes met ruim 50.000 genodigden. Het wordt vast een succes." De Gentse Floraliën zijn een begrip, niet alleen voor wie van bloemen en tuinen houdt. De oorsprong van het evenement gaat terug naar 1808, toen de Koninklijke Maatschappij voor Landbouw en Plantkunde werd opgericht - de eerste tentoonstelling vond plaats in 1809. Vandaag, bijna twee eeuwen later, was het evenement aan een grondige vernieuwing toe. Voor Paul Vandenbosch was Roland De Wulf (secretaris-generaal van de Gentse Floraliën) daartoe een ideaal klankbord. "Bij de laatste editie in 1995 ging alles zogezegd als vanzelf," zeggen Paul Vandenbosch en Roland De Wulf. Voor het eerst liep het aantal bezoekers terug. Bij de laatste edities werd zelfs geen geld meer uitgegeven voor reclame. "Nu hebben we een business-to-businessprogramma opgesteld, alsook een professioneel marketing- en promotieplan plus een hedendaags ticketplan. Dit alles na ruggespraak met de exposanten." Het lijkt wel alsof Paul Vandenbosch en Roland De Wulf zich er vandaag zelfs lichtjes over verwonderen: de belangstelling vanuit de ondernemershoek is overweldigend. De bedrijfswereld draagt voor ongeveer een derde bij in het totale budget van grosso modo 180 miljoen frank. Twee derde zal afkomstig zijn van het grote publiek (300.000 bezoekers is de algemene regel). "Maar deze mensen komen er, opnieuw dankzij de bedrijfswereld, goedkoper in dan op de recentste editie in 1995."Paul Vandenbosch en de Gentse tuinbouwhandelaar Roland De Wulf zijn de bezielende krachten achter deze turnaround van de Gentse Floraliën 2000. Vandenbosch is een kustzoon en inwoner van Oostduinkerke. Zijn professionele loopbaan begon hij bij Bellewaerde en Sun Parks (sales manager). Daarna kwam hij terecht bij het Jabbeekse media-productiehuis MCS, waar hij product supervisor werd. In 1995 stapte hij over naar de Domo-groep van Jan De Clerck. Na enige tijd zag deze laatste in Vandenbosch de geknipte figuur om het Wereldkampioenschap Vierspannen (zomer 1996, Waregem), een mega-evenement rond paarden, in goede banen te leiden. Paul Vandenbosch mende de zaak als een volleerd jockey en had meteen de smaak van evenementen te pakken. Zijn eigen organisatiebureau Act, opgericht in 1996, moet het nu vooral van bloemen hebben.