BLIKVANGERS OP HET ‘KLEINE’ AUTOSALON

België is een van de weinige landen waar ieder jaar een autosalon wordt georganiseerd. Dat is historisch gegroeid: in de pare jaren was er het grote Autosalon, in de onpare een kleiner voor alleen maar bestelwagens en trucks. Dat salon voor bedrijfswagens werd na enige tijd uitgebreid met vrijetijdsauto’s . Maar onder die noemer gaat natuurlijk heel wat schuil, zodat er cabrio’s, terreinwagens, monovolumes, SUV’s of breaks bijkwamen. Ondertussen werd de deur van het onpare Autosalon ook opengezet voor berlines. Het reglement stelt immers dat niet meer dan 70 procent van de tentoongestelde modellen onder de noemers bedrijfs- of vrijetijdsauto moet vallen. Anders bekeken: ook op het kleine Autosalon kunt u de belangrijkste nieuwigheden gaan bekijken.

Een van de blikvangers wordt ongetwijfeld de nieuwe 6 Reeks cabrio van BMW. Een luxueuze dakloze met een stoffen kap. Deze high-endwheels zullen in een eerste fase verkrijgbaar zijn met heel krachtige benzinemotoren: de 640i met 320 pk en de 650i met 407 paarden. Iets verderop laat Citroën zijn DS4 zien, een luxueuzere en dynamischere versie van de C4. Naast het klassieke gamma wil de Franse constructeur immers ook versies afleveren die een ietsje hoger mikken of zelfs kunnen concurreren met de Duitse premiummerken. Na de DS3 en deze DS4 (in juni in de showroom) komt er dus nog een DS5.

De manager met een serieus autobudget kan bij Audi langs voor de nieuwe A6, die ergens in maart wordt gelanceerd. Hij is groter en ruimer dan het huidige model, komt met verbeterde motoren en internettoegang.

Absolute must bij Mercedes, alleen al om uw oog even te laten strelen, is de nieuwe CLS. Een van de mooiste, tijdloze modellen in autoland. Een beetje baanbrekend is dan weer de Evoque, die u vindt bij Range Rover: het merk dat synoniem is met ‘4×4’ valt met deze mooie SUV immers voor de mode, want hij zal ook te krijgen zijn met tweewielaandrijving. Een andere SUV is voor het eerst te zien op Europese bodem: de 9-4X van Saab. Mooi en degelijk ogend, maar eigenlijk vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt. Dat is trouwens de reden waarom hij alleen verkrijgbaar is met grote en krachtige benzinemotoren.

Op het kleine salon zijn dus ook berlines te zien, zoals de 508 van Peugeot. Officieel komt hij als de opvolger van de 407, maar eigenlijk is hij een maatje groter zodat hij zich in het gamma eigenlijk tussen de 407 en 607 gaat positioneren. Zijn krachtlijnen: veel binnenruimte, beter afgewerkt, hogere kwaliteit voor de gebruikte materialen en prijzen die voor vergelijkbare uitrusting best vergelijkbaar blijven met de afscheidnemende 407. Of hoe de Franse constructeur een te duchten concurrent heeft voor de Duitse premiummerken.

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content