Birgit Conix (49) : ‘Tien procent groei kan niet oneindig. Dat wisten we’

Birgit Conix beheerde al de financiën van Heineken voor West-Europa, goed voor 1200 medewerkers en 7,8 miljard euro omzet. Voor Telenet runt zij dik 1,7 miljard omzet en een ploeg van 120. Haar opdracht is breder: boekhouding, rapportering en controle, maar ook business intelligence, relaties met investeerders, kasbeheer, inkoop en de aanvoerlijn. Vóór Heineken had de moeder van twee tieners internationale posities in farma en medische apparatuur bij Johnson & Johnson.

Medische technologie, bier en media. Wat is het verschil voor een CFO?

BIRGIT CONIX. “De snelheid en de maturiteitsfase van de bedrijven. Johnson & Johnson was een matuur bedrijf met gestructureerde processen. Heineken in de consumentenmarkt gaat een stuk sneller. Maar Telenet is nog van een andere orde. Heel bruisend en dynamisch. Juist omdat je snel wil blijven inspelen op de markt, moet je meer structuur inbrengen. Wij maken een driejarenplan. Dat moet je gestructureerd doen. Maar zonder de creativiteit en het beslissingsproces te verlammen. We versterken onze strategische controlling. Die probeert de impact van de strategie op de financiële cijfers te plannen. Dat is voor een groot deel voorspellen. Je moet je aannames goed documenteren.”

Hoe reageert u op de groeivertraging bij Telenet?

CONIX. “Tien procent groei kan niet oneindig. Dat wisten we. Wij zitten in dat veranderingstraject. Je wijst je kapitaal en je kosten anders toe. Je zoekt innovatieve manieren om voor de klant een nog aantrekkelijker aanbod te maken. Dat vergt investeringen. Daar zijn we mee bezig.”

Voor het voetbalcontract hebt u gegokt en gewonnen.

CONIX.(schatert) “Gokken proberen we in financiën niet te veel te doen. Je rekent de verschillende scenario’s uit. Heel spannend. Maar dat geldt ook voor de participatie in De Vijver Media en voor de investering in De Grote Netwerf (de 500 miljoen voor de opwaardering van elke klant naar gigabitsnelheid, nvdr). Wij wilden voetbal voor iedereen. Dat is het geworden.”

Hoe schat u het rendement van uw 58 miljoen in De Vijver Media in?

CONIX. “De Vijver Media is een participatie, geen overname. Ze wordt niet geconsolideerd. Het is een statement dat we willen investeren in Vlaamse inhoud. De Vlaamse kijker blijft daarin geïnteresseerd. Wij zien in de samenwerking een win-win. Natuurlijk wil je nog altijd de juiste keuze maken. Er is een acquisitieteam van vijf dag en nacht mee bezig geweest. Er is goed gekeken naar de kansen om daarmee meer omzet te maken.”

Met een schuldherfinanciering van 1,36 miljard verschoof u de eerste terugbetaling van 2016 naar november 2020.

CONIX. “Het was de eerste keer dat ik zo’n traject deed. Het treasuryteam onder Rob Goyens is superprofessioneel. Die afdeling zit in Luxemburg. Daar moet je dan ook effectief naartoe voor de pitches van de banken. We hebben die schuld kunnen herschikken tegen dezelfde kostprijs, maar met veel langere looptijden.”

De geplande onbruikbaarheid van aangekochte SD-decoders gaf een fikse rel.

CONIX. “Je ziet de stoel met het kroontje? (wijst naar het hoofd van de vergadertafel in haar bureau, nvdr). Bij Telenet staat de klant voorop. Als financiële afdeling probeer je continu waarde te creëren voor het bedrijf. Dat is uiteindelijk ook waarde voor de klant. Dat verhaal heeft ons vooral geleerd dat we de consument perfect moeten informeren over wat er gaat gebeuren, hoe het gaat gebeuren en waarom het gaat gebeuren.”

B.L.

“Gokken proberen we in financiën niet te veel te doen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content