Dit seizoen brengt zowel Opera Ballet Vlaanderen als De Munt in Brussel bijzondere Mozart-producties op de scène, en dan nog allemaal die op libretti van Mozarts parner-in-crime Lorenzo Da Ponte. In De Munt kijkt iedereen volgende week uit naar de Da Ponte-trilogi...

Dit seizoen brengt zowel Opera Ballet Vlaanderen als De Munt in Brussel bijzondere Mozart-producties op de scène, en dan nog allemaal die op libretti van Mozarts parner-in-crime Lorenzo Da Ponte. In De Munt kijkt iedereen volgende week uit naar de Da Ponte-trilogie: zonder twijfel de meest ambitieuze voorstelling van het seizoen. Samen met zijn librettist schreef Wolfgang Amadeus Mozart drie gigantische klassiekers uit het operarepertoire: Le nozze di Figaro (1786), Così fan tutte (1790) en Don Giovanni (1787).Hoewel ze andere personages hebben, worden die drie opera's in Brussel in hetzelfde decor opgevoerd. Het is een van de doelstellingen van intendant Peter De Caluwe: verwante opera's in een overkoepelende dramaturgie brengen, om zo onzichtbare parallellen bloot te leggen. De regisseurs Jean-Philippe Clarac en Olivier Deloeil ensceneren de opera's als één verhaal.In hun enscenering spelen die drie verhalen zich simultaan af in hetzelfde Brusselse flatgebouw in 2020, waar met live videobeelden en vooraf opgenomen beelden op locatie telkens wordt ingezoomd op één tafereel in een opera. De operazangers vertolken verschillende rollen, naargelang de familiesaga zich ontvouwt. Een intrigerend idee én een technisch huzarenstukje.