BIG SPENDERS

De grote producenten van snel roterende consumptiegoederen investeerden in 1997 het merendeel van hun reclamegelden in televisie. ‘s Lands grootste adverteerder, Procter & Gamble ( P&G), trok 98% van de iets meer dan 2 miljard frank van het (bruto) reclamebudget uit voor tv. De resterende 2% werd gelijk verdeeld over tijdschriften en radio. Unilever besteedde 1,378 miljard frank aan televisie. Dat is 88% van het totale mediabudget. De Nederlands-Britse maatschappij stak het resterende bedrag in tijdschriften (3%), affichage (6%), bioscoop (2%) en radio (1%). Andere belangrijke tv-adverteerders waren Danone Group (74%, 748,5 miljoen frank), L’Oréal Group (65%, 560,4 miljoen frank), Master Foods (88%, 655,2 miljoen frank), Coca-Cola Belgium (70%, 486,8 miljoen frank), Interbrew (72%, 501 miljoen frank) en Henkel (89%, 590,6 miljoen frank).

P&G was logischerwijze ook de grootste tv-adverteerder, vóór Unilever, Danone, Master Foods en Henkel. Autobedrijven in de toptwintig kozen vooral kranten en affichage als reclamemedium. Die autosector besteedde 34% van zijn budget aan kranten, 17% aan tijdschriften en 14% aan affichage.

Uit de cijfers over 1997 blijkt ook dat de Belgische Staat de grootste adverteerder op de radio was (247,2 miljoen frank). Nummer twee en drie waren respectievelijk Belgacom (126,8 miljoen frank) en Belgacom Mobile (123,7 miljoen frank). De topdrie in de bioscoop werd gevormd door Interbrew (47,7 miljoen frank), Philip Morris (43,9 miljoen frank) en Unilever (28,1 miljoen frank). Bij de magazines leidde L’Oréal Group het klassement (210,7 miljoen frank), vóór D’Ieteren (170 miljoen frank) en de Belgische Staat (143,4 miljoen frank). In de kranten was D’Ieteren de grootste adverteerder (317,2 miljoen frank), gevolgd door de Belgische Staat (261,2 miljoen frank) en Fiat (244,4 miljoen frank). Inzake huis-aan-huisbladen bleek Aldi de meest spenderende adverteerder. De distributeur gaf in totaal 129 miljoen frank uit. Concurrenten Delhaize De Leeuw en GIB-Group namen de tweede en derde plaats in met respectievelijk 93 miljoen frank en 72 miljoen frank. Ten slotte waren de twee grote tabaksgroepen in ons land de belangrijkste gebruikers van affichage: Philip Morris Group kwam uit op 326,7 miljoen frank en Tabacofina op 184,9 miljoen frank. De Société Générale des grandes Sources Belges was daar de derde grootste adverteerder (169 miljoen frank).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content