De tiende editie, vorig jaar in Brussel, maakte duidelijk dat het oude concept van Realty afgedaan had. De organisator, Easyfairs-Artexis, zet voor de elfde editie de grote middelen in. Het evenement is verhuisd naar de Belgische kust en kreeg een exclusievere positionering. Voortaan wil het uitsluitend promotoren, beleggers en politici bij elkaar brengen.
...

De tiende editie, vorig jaar in Brussel, maakte duidelijk dat het oude concept van Realty afgedaan had. De organisator, Easyfairs-Artexis, zet voor de elfde editie de grote middelen in. Het evenement is verhuisd naar de Belgische kust en kreeg een exclusievere positionering. Voortaan wil het uitsluitend promotoren, beleggers en politici bij elkaar brengen. Mathieu Van Marcke, de directeur van Realty, is ervan overtuigd dat de zeelucht wonderen zal doen: "Ruim de helft van de 2000 kaartjes is verkocht en ik twijfel er niet aan dat ze tegen de opening allemaal weg zullen zijn. We hebben ook bijna tachtig partners. Dat overtreft onze verwachtingen." Het merendeel van de grote vastgoedspelers tekent present, zoals Immobel tot AG Real Estate, Versluys, Cofinimmo, Cordeel, Kairos, enzovoort. Dat is belangrijk voor de beurs, die voortaan een vastgoedtop heet te zijn. "Die term past beter bij onze strategie en komt beter overeen met de nieuwe impuls die we aan het evenement willen geven", stelt Van Marcke. "Realty was minder aantrekkelijk geworden omdat er te veel dienstverleners aanwezig waren. De helft van de aanwezigen zijn nu promotoren, vooral uit Vlaanderen en Brussel." Er staat veel op het spel voor de organisatoren. Met een dynamische campagne op de sociale media tonen ze dat ze de steun hebben van een aantal topspelers in het vastgoed en verkopen ze de inhoud van de zestien conferenties en debatten. "We moesten de inhoud van de conferenties een nieuw elan geven", vertelt Mathieu Van Marcke. "Er komen sprekers van formaat. 35 procent komt uit het buitenland." Op het programma staan debatten over de manier waarop coworking het bedrijfsvastgoed zal veranderen, over de toekomst van de kuststeden en over de nichemarkten in het vastgoed (gezondheid, studentenhuisvesting, retail, hotels, enzovoort). Er is ook de presentatie van de resultaten van een studie die Realty heeft laten uitvoeren door hoogleraar Alexander D'Hooghe (MIT) naar de impact van de nieuwe manieren van verplaatsing op het vastgoed. Vier steden (Bergen, Charleroi, Mechelen en Antwerpen) krijgen elk een kwartier om de promotoren hun toekomstplannen voor te stellen. De beste proptechstart-ups (bedrijven die inzetten op de digitalisering van de vastgoedsector) in de Benelux worden gelauwerd en 200 studenten krijgen de kans CEO's uit de vastgoedwereld te ontmoeten.