Eindelijk groen licht

Op 15 september 2011 kreeg de elektronische maaltijdcheque officieel groen licht, toen de namen van de vier uitgiftebedrijven in het Belgisch Staatsblad werden gepubliceerd. Het gaat om de grote spelers Edenred en Sodexo en twee kleine nieuwkomers, Monizze en Scan ID. Edenred, de uitvinder van de maaltijdcheque, is de eerste die dat segment aanboort. Vandaag verdeelt het bedrijf jaarlijks 250 miljoen maaltijdcheques aan 1,3 miljoen Belgische werknemers.
...

Op 15 september 2011 kreeg de elektronische maaltijdcheque officieel groen licht, toen de namen van de vier uitgiftebedrijven in het Belgisch Staatsblad werden gepubliceerd. Het gaat om de grote spelers Edenred en Sodexo en twee kleine nieuwkomers, Monizze en Scan ID. Edenred, de uitvinder van de maaltijdcheque, is de eerste die dat segment aanboort. Vandaag verdeelt het bedrijf jaarlijks 250 miljoen maaltijdcheques aan 1,3 miljoen Belgische werknemers. Met een marktaandeel van 53,3 procent voor Ticket Restaurant is Edenred marktleider in voorafbetaalde diensten aan bedrijven. Ook wereldwijd staat het Franse bedrijf, dat ongeveer 6000 medewerkers telt in veertig landen, aan de top. In 2010 gaf Edenred in totaal voor 13,9 miljard euro aan voorafbetaalde cheques uit, waarvan meer dan de helft in de groeilanden. Bedrijven die willen overschakelen van papieren op elektronische cheques, moeten hun medewerkers een individuele of collectieve overeenkomst laten ondertekenen. Vervolgens krijgt elke medewerker een kaart die maandelijks wordt herladen. De kaart kan worden gebruikt op de klassieke betaalterminals, met of zonder pincode, afhankelijk van de uitgiftemaatschappij. Daarnaast ontwikkelde Edenred de contactlessdienst, waarbij gebruikers kunnen betalen door hun kaart langs een speciale, goedkopere terminal te bewegen. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen toont zich weinig enthousiast over de elektronische maaltijdcheque. Het NSZ vreest vooral dat de kaart kleine middenstanders en horeca-uitbaters nog meer op kosten zal jagen omdat ze een afzonderlijk contract moeten afsluiten met alle vier de uitgevers. "Als je rekening houdt met de indirecte kosten van papier, valt de elektronische kaart noch voor de werkgever, noch voor de handelaar duurder uit", antwoordt Marie Cordiez van Edenred. Zowat 400 radiospots op de grote nationale zenders, 2850 reclameaffiches en 600.000 Boomerang-placemats in meer dan 600 restaurants: Edenred spaart kosten noch moeite voor de lanceringscampagne. Die komt van het Brusselse reclamebureau Shake met als slogan: "Van de Ticket Restaurant-kaart krijgt u gegarandeerd de smaak te pakken". In België zijn 40.000 bedrijven klant bij Edenred. Volgens Edenred besparen ze metdeze vorm van remuneratie tot 56 procent in vergelijking met een klassieke loonsverhoging, aangezien ze 1 euro per cheque van 7 euro kunnen aftrekken en volledig zijn vrijgesteld van sociale lasten. De werknemer, die niet belast wordt op dit voordeel, zou tot 1300 euro per jaar aan nettokoopkracht winnen, aldus Edenred. Sinds 21 december 2010 geeft cao 98 werkgevers de mogelijkheid om hun medewerkers tot 250 euro per jaar toe te kennen in de vorm van Ticket EcoCheques, bruikbaar voor de aankoop van ecologische producten of diensten. Daarnaast zijn er nog andere soorten cheques, zoals de Ticket Compliments Cinema, de Ticket Compliments Sport en Cultuur, en de Taxicheque. CORALIE RAMON