Het loopt zoet voor Dacia. De verkoop wordt getrokken door de Duster, een SUV, en de Sandero, een compacte middenklasser met achterklep. De grote doorbraak voor het merk dat 'de goedkope auto' introduceerde, kwam in 2006 met de Logan MCV. Een soort break met weelderig veel binnenruimte en de mogelijkheid er een derde stoelenrij in te plaatsen.
...

Het loopt zoet voor Dacia. De verkoop wordt getrokken door de Duster, een SUV, en de Sandero, een compacte middenklasser met achterklep. De grote doorbraak voor het merk dat 'de goedkope auto' introduceerde, kwam in 2006 met de Logan MCV. Een soort break met weelderig veel binnenruimte en de mogelijkheid er een derde stoelenrij in te plaatsen. De onklopbare verhouding ruimte/prijs zorgde ervoor dat er al meer dan 340.000 van zijn verkocht. Een mooie auto was die Logan MCV nochtans niet. Hij moest wel doorgaan voor een break, maar oogde veeleer als een soort bestelwagen. Dat had te maken met de hopeloos foute proporties: van de voordeur tot de achterkant was de Logan MCV veel te lang. De nieuwe Logan MCV is een heel andere auto. Dat is ook logisch: eigenlijk gaat het om de breakversie van de Sandero. Het resultaat is een break met een lijn die menig oog zal strelen, want de koetswerkproporties kloppen deze keer helemaal. Dat er achteraan een klassieke achterklep zit in plaats van de twee openklappende deurtjes, is ook een esthetische verfraaiing. Het zal er ongetwijfeld voor zorgen dat deze break nu bij veel meer gezinnen in de smaak valt, zeer zeker als tweede auto en ongetwijfeld ook als eerste gezinswagen. Er is iets minder, maar nog altijd voldoende binnenruimte met een kofferinhoud van 573 liter onder het kofferscherm. Een derde stoelenrij staat niet meer op de optielijst. Misschien verliest de Logan MCV daarmee wat klanten. Vier op de tien exemplaren van de vorige versie rijden in ons land met zeven zitjes. Anderzijds zal de veel aantrekkelijkere lijn van het nieuwe model dat ongetwijfeld met overschot compenseren. Voor de test kozen we niet voor de zuinige turbodiesel -- in een korte test met genadeloze rechtervoet verbruikten we amper 4,7 liter -- maar gingen we toeren met de krachtigste benzineversie: de Tce van 90 pk. Deze nieuwe driecilinder eenlitermotor met turbo is een heerlijk mechaniekje dat voldoende krachtig is voor deze auto, ook adem heeft in lage toeren en optimaal samengaat met het uitstekende onderstel. De Logan MCV vindt een uitstekende combinatie van comfort -- de oneffenheden in het wegdek worden goed uitgefilterd -- en bochtendynamiek. De basisdeugd van een Dacia heeft deze Logan MCV natuurlijk behouden: je moet al ver gaan zoeken om zo veel auto voor je geld te vinden. De instapversie met benzinemotor heeft een recordprijs van 8990 euro. Voor de diesel betaal je minstens 10.600 euro. JO BOSSUYT