OrderCast vervangt de klassieke telefoontjes of mails die groothandelaars vaak nog als verkoopkanaal gebruiken door een veel eenvoudigere oplossing die vertrekt van een spreadsheet. Die eenvoud verleidde al investeerders als het fonds van de bekende Franse ondernemer Xavier Niel.
...

OrderCast vervangt de klassieke telefoontjes of mails die groothandelaars vaak nog als verkoopkanaal gebruiken door een veel eenvoudigere oplossing die vertrekt van een spreadsheet. Die eenvoud verleidde al investeerders als het fonds van de bekende Franse ondernemer Xavier Niel. Hoe ontstond het idee? Medeoprichter Ayoub Assabban, die eerder Benjago oprichtte en een tijd de Belgische afdeling van de Franse accelerator The Family leidde, zag hoe het bedrijf van zijn vader boomde tijdens de coronapandemie. Het verkoopt elastiekjes die konden worden gebruikt om mondmaskers te maken. "We kregen de aanvragen per mail of fax en moesten die allemaal interpreteren", zegt Assabban. "Enkele aanvragen per dag zijn geen probleem, maar wanneer je er dagelijks meer dan 200 krijgt, is dat niet meer mogelijk." Hoe werkt het? "We hadden een oud ERP-systeem", zegt Ayoub Assabban, die OrderCast samen met Borys Turii oprichtte. "Niemand wilde dat veranderen. De CEO, die zijn werknemers niet wil bruuskeren, richt zich dan vaak tot IT-bedrijven om een oplossing op maat te ontwikkelen. Dat is een val, want je probeert dan dingen aan elkaar te koppelen die niet koppelbaar zijn." Volgens Assabban is het voor bedrijven die doorgaans maar een paar bestellingen per dag krijgen, niet nodig software op maat te bestellen. OrderCast vertrekt van Google Sheet om bedrijven een besteloplossing te bieden die ze kant-en-klaar op hun website kunnen aanbieden. Bedrijven betalen een maandelijks abonnement voor de dienstverlening. Hoe is het bedrijf gefinancierd? OrderCast, dat vanuit Londen opereert, haalde 3 miljoen euro op bij internationale investeringsfondsen zoals Hoxton Ventures (dat in Deliveroo investeerde), Epic Games, Verissimo Ventures en Kima Ventures. Dat laatste fonds is een vehikel van Xavier Niel, een van de uithangborden van de Franse start-upscene, nadat hij in de jaren negentig een succesvol techbedrijf had gebouwd. Het netwerk dat Assabban bij The Family opbouwde, kwam daarbij goed van pas.