J. Keith Murnighan & John C. Mowen, Beslissen! Lannoo/Academic Service, 319 blz., 34,95 euro.
...

J. Keith Murnighan & John C. Mowen, Beslissen! Lannoo/Academic Service, 319 blz., 34,95 euro.Amper 36 was de Amerikaan Jim Bronson, toen hij in 1995 verkozen werd tot ondernemer van het jaar. Negen jaar vroeger had hij zijn lucratieve analistenbaan in Wall Street vaarwel gezegd om een restaurantketen uit de grond stampen. In die negen jaar had hij, samen met een vennoot, al 27 Chicago Brew Pubs geopend. Na de uitreiking van de prestigieuze trofee drongen diverse investeringsbankiers aan om naar de beurs te trekken. Veel tijd om erover na te denken, leek er niet. In die jaren maakten de brew pubs in de VS snel opgang. Oorspronkelijk ging het om authentieke huisbrouwerijen, die naast uniek bier ook een maaltijd serveerden. Toen de trendy ketens de markt inpalmden, werd het brouwen almaar minder belangrijk en het aanbieden van lunch en diner almaar gewichtiger. Overal doken concurrerende ketens op, die met zijn allen naar de beperkte kapitaalmarkt lonkten om sneller te kunnen uitbreiden dan de rivalen. Bronson en zijn vennoot roken hun kans op financiële ruimte, maar beseften ook dat de beursgang gepaard moest gaan met een sterkere groei. Die snelle uitbreiding kon hen boven het hoofd groeien. Het dilemma van Jim Bronson is één van de reële voorbeelden in Beslissen!. De professoren J. Keith Murnighan en John C. Mowen ontwikkelden de Scripto-methode, een zevenstappenplan om het beslissingsproces in goede banen te leiden. Ze wijzen onder meer op het belang van alternatieve overwegingen en laten ook de intuïtie en emoties niet onbesproken. Uiteraard toetsen ze hun model aan het beslissingsproces bij Chicago Brew Pubs. Al gauw blijkt dat Bronson en co. zich te veel onder tijdsdruk laten zetten, waarmee ze zondigen tegen het zesde gebod van de Scripto-methode. Dat nam niet weg dat het de brasseries nog een paar jaar voor de wind ging, maar in 2000 ging het bedrijf over de kop. Komt ervan als u zich het hoofd op hol laat jagen door investeringsbankiers die de problemen van zo'n specifieke horecatak niet kennen. Maar die conclusie kon u ook al maken zonder iets af te weten van de Scripto-methode. Als u gezegend bent met een behoorlijke portie gezond verstand, als u een probleem vanuit verschillende perspectieven benadert en als u al gewoon bent om kansen af te wegen tegen risico's, kunt u zich deze lectuur wellicht besparen. Al blijft het doorlichten van een beslissingsproces altijd wel de moeite waard. Het komt er immers op aan uw eigen vooroordelen of fouten te leren inzien en daar kan zelfs een eenvoudig stappenplan nog altijd aardig bij helpen. Luc De Decker