Niets zo vervelend als wachten. Reizigers zijn daar extra gevoelig voor. "Onderzoek uit de jaren negentig heeft geleerd dat de wachtduur gemiddeld met 30 % wordt overschat," zegt Roland De Coster, verantwoordelijke voor de informatie aan de reizigers bij de MIVB. Uit de onderzoeken bleek ook dat correcte informatie de stress bij de wachtende reizigers voor een stuk wegneemt.
...

Niets zo vervelend als wachten. Reizigers zijn daar extra gevoelig voor. "Onderzoek uit de jaren negentig heeft geleerd dat de wachtduur gemiddeld met 30 % wordt overschat," zegt Roland De Coster, verantwoordelijke voor de informatie aan de reizigers bij de MIVB. Uit de onderzoeken bleek ook dat correcte informatie de stress bij de wachtende reizigers voor een stuk wegneemt. De Brusselse tegenhanger van De Lijn bond daarom de strijd met de wachtstress aan. Sinds 2003 is de informatie via een telefoonservice in real time beschikbaar. De dienst kreeg de naam Syncro en werd door de jury van de ICT Trends Awards eerder al bekroond. Syncro werkt zowel met sms als met spraakherkenning. Nadat je het nummer van de betrokken lijn en de naam van de halte hebt ingegeven, krijg je een antwoord op basis van de werkelijke positie van de voertuigen. Syncro baseert zich op de positie van de metrostellen en de bussen, die permanent wordt bijgehouden via gps en odometrie (een systeem waarbij de omwentelingen van de wielen worden geteld). "Dankzij Syncro weet de reiziger of hij al dan niet nog de tijd heeft om bijvoorbeeld een krant te kopen," zegt Roland De Coster. Volgend jaar is Syncro beschikbaar over het hele net. Dan worden ook de trams in het systeem opgenomen. De MIVB verwachtte veel van het spraakherkenningssysteem, maar uiteindelijk kent het sms-systeem meest bijval. Op de sms-dienst wordt dagelijks zo'n 300 keer een beroep gedaan, terwijl het spraakherkenningssysteem maar een paar keer per dag wordt aangesproken. Uiteraard kun je dan niet spreken van een enorm succes. Daar kan de prijs voor iets tussen zitten. Informatie via sms kost 50 eurocent en over telefoon 45 eurocent per minuut. Zodra ook het tramnet tot het systeem toetreedt, start de MIVB een communicatiecampagne rond de dienstverlening. Het tegenvallende succes van de spraakherkenning heeft de investeerders ontmoedigd. Wellicht door de hoge verwachtingen die niet werden ingelost. De implementatie van het spraakherkenningssysteem kostte de MIVB 110.000 euro, terwijl het voor de sms-service nauwelijks 10.000 euro hoefde te betalen. Vooral de voorbereiding was van een bureaucratisch aandoende omslachtigheid. Alle namen van alle haltes moesten worden ingevoerd. In twee talen. Het systeem blinkt niet uit in snelheid en raakt makkelijk van streek door omgevingslawaai. Maar de MIVB geeft niet op. "Wanneer de spraakherkenning wordt uitgebreid met informatie over de reisroutes, zal ze haar nut nog bewijzen," zegt Roland De Coster. Syncro maakt deel uit van een geheel van elektronische informatiediensten. De MIVB gelooft sterk in de elektronische berichtgeving over de wachttijden aan de belangrijkste haltes. De service heeft het voordeel dat hij gratis is. Maar de invoering ervan verloopt stroef. Het zijn de gemeenten die beslissen hoe een bushalte er mag uitzien Zij sluiten daarvoor overeenkomsten af met leveranciers van stadsmeubilair. De MIVB kan aanbevelingen doen, maar heeft geen enkele beslissingsbevoegdheid. Robert van Apeldoorn