Beresterk

De Land Rover Discovery vormt het ideale compromis tussen de beschaafde Range Rover en de ruige Defender.

De laatste jaren is het aanbod van 4×4-wagens gestadig gestegen. De Japanse constructeurs hadden bijna het monopolie in dat segment, maar toch konden ze Land Rover niet in de problemen brengen : dit Britse merk kon immers steeds terugvallen op de militaire thuismarkt.

Tot de komst van de Discovery (in 1989) was de keuze bij Land Rover echter beperkt ; er ontbrak duidelijk een schakel tussen de exclusieve Range Rover en de ruige Land Rover Defender, die het vooral moet hebben van de niet zo talrijke rasechte terreinrijders.

Met de lancering van de Discovery drong Land Rover zich op in het segment van de terreinberlines voor een haalbare prijs. Sommige potentiële kopers van een Discovery schrikken terug voor de royale buitenafmetingen ; daarom komt er, waarschijnlijk in 1997, een compacte Land Rover met de codebenaming CB 40.

De Discovery is in alle opzichten een imposante 4×4, onklopbaar in het terrein. Dankzij de degelijke Rover turbodiesel, die een indrukwekkende trekkracht levert in de lage en gemiddelde toerentallen, is de Discovery in staat tot veel meer krachttoeren dan de Range Rover die aangedreven wordt door een BMW TDS-motor. Dat hebben wij zelf ondervonden tijdens ongenadige testritten met de verschillende Land Rovers op het zware proefterrein in het Britse Eastnor Castle, waar ook de auto’s getest worden die deelnemen aan de Camel Trophy.

Zodra men de buitenafmetingen van de Discovery gewend is, bestuurt men deze terreinberline als een gewone auto. Er werd geen enkele toegeving gedaan inzake de terreincapaciteiten, zodat het comfort op verharde wegen ietsje minder is : een loepzuivere 4×4 kan immers niet dezelfde ophanging hebben als een “pseudo” (zoals er maar al te veel rondrijden). Dit kleine nadeel is echter vlug vergeten in het zeer ruime interieur, waar de nadelen van de harde “terreinvering” grotendeels gecompenseerd worden door de comfortabele fauteuils.

De Discovery is verkrijgbaar in drie- en vijfdeurs uitvoering. In het koffergedeelte zijn twee klapstoelen tegen de zijwand gemonteerd, zodat er eventueel plaats is voor zeven personen (zij het dan zonder bagage). De praktische, robuuste en ergonomische inrichting van het interieur is een toonbeeld van de zin voor het detail dat alle Land Rovers kenmerkt.

Wij beschouwen de Discovery als een rasechte terreinberline. De motoren, de uitrustingsniveaus en de vele opties zorgen voor ongekend rijplezier. Deze polyvalente 4×4 is niet goedkoop, maar beresterk.

PATRICK OP DE BEECK

Land Rover Discovery Een imposante terreinberline, in staat tot indrukwekkende krachttoeren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content