In het vorige nummer kondigden we aan dat we de voorbeeldportefeuille nog eens zouden doorlichten, in de aanloop naar onze zomervakantie. We gaan die aanpassingen zeer beperkt houden. Enkel in het thema consumptie van de opkomende middenklasse gaan we voor twee Amerikaanse waarden onze positie verminderen en dus wat winst verzilveren.
...

In het vorige nummer kondigden we aan dat we de voorbeeldportefeuille nog eens zouden doorlichten, in de aanloop naar onze zomervakantie. We gaan die aanpassingen zeer beperkt houden. Enkel in het thema consumptie van de opkomende middenklasse gaan we voor twee Amerikaanse waarden onze positie verminderen en dus wat winst verzilveren. Twee weken geleden (zie IB26A) hadden we hier al een adviesverlaging voor Intel doorgevoerd, op waarderingsgronden na de verhoging van de omzetprognoses voor het afgelopen tweede kwartaal (definitieve cijfers 15 juli) en het volledige boekjaar. Het positieve koersmomentum heeft zich doorgezet, zodat we nu ongeveer een derde van ons belang verzilveren (rating 2B). Een ander Amerikaans aandeel dat de voorbije weken goed op dreef is, is Yum! Brands. De groep boven de drie grote restaurantketens Kentucky Fried Chicken (KFC), Pizza Hut en Taco Bell zag de Chinezen in het tweede kwartaal terugkeren naar KFC, de populairste restaurantketen ter wereld met kip als basisingrediënt. De vergelijkbare verkopen in China (zonder rekening te houden met nieuw geopende restaurants het afgelopen jaar) lagen 9 % hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Nog spectaculairder was het herstel van de bedrijfswinst (ebit) met liefst 85 % (van 154 naar 285 miljoen USD). Dat levert op groepsniveau een winst per aandeel op van 0,87 USD, of een klim van 24 % tegenover het jaar voordien. Bovendien lag het cijfer 3 dollarcent boven de analistenconsensus van 0,84 USD per aandeel. Voor het net afgelopen tweede trimester (bekendmaking van de cijfers op 16 juli) bedraagt de gemiddelde analistenverwachting 0,724 USD per aandeel. De koersstijging van de afgelopen weken bracht het aandeel in de buurt van onze huidige faire waarde van 84 USD. Vandaar dat we het advies verlagen naar 'houden' (rating 2A) en 25 % te gelde maken. Ondanks het feit dat volgens veel analisten de Tubize-dochter UCB duur wordt gewaardeerd (Tubize heeft een controlerende holding van 36,2 %), blijft het Belgische biofarmabedrijf de recordniveaus aan elkaar rijgen. Het eerste trimester liet zien dat er na jaren van omzetstagnatie opnieuw sprake is van omzetgroei: +5 %, tot 840 miljoen EUR (zelfs +9 % tegen constante wisselkoersen). De stevige groei van de drie nieuwe stermedicijnen (Cimzia, Vimpat en Neupro) werd bevestigd. Het trio zag de omzet met 29 % toenemen (+33 % bij constante wisselkoersen) tot 318 miljoen EUR. Daarnaast is sprake van een nieuwe consolidatiebeweging in de farmasector. Die verklaart de overname- en fusiekoorts. UCB wordt zeker in de Angelsaksische wereld bij de overnamekandidaten gerekend, hoezeer Tubize ook benadrukt dat UCB niet te koop staat. In die optiek was het opmerkelijk dat nu ook Citi enkele weken geleden met de opvolging van UCB is begonnen. Extra opvallend was het koersdoel van 75 EUR, en het feit dat het aandeel een premie van 100 % mag hebben ten opzichte van het sectorgemiddelde vanwege de drie stermiddelen. In elk geval is het UCB-aandeel lang niet meer goedkoop, maar gelukkig kunnen we het met een korting van liefst 39 % verwerven via moederbedrijf Tubize (rating 2A). TUBIZE NOTEERT NOG ALTIJD MET EEN KORTING VAN 39 % TEGENOVER UCB