Alia Cardyn was vroeger advocate, nu coach. In haar boek Créer son équilibre vie privée, vie professionnelle. Pour les hommes et les femmes d'aujourd'hui nodigt ze haar lezers uit hun tijd en energie optimaal in te zetten om zich prettig te voelen in hun verschillende levens. Cardyn raadt aan als denkoefening te vertrekken van vragen als 'Hoeveel energie stopt u in uw privéleven en in uw werk', 'Hoeveel geld hebt u echt nodig?' of 'Stel dat alles mogelijk was, wat zou u dan veranderen aan uw situatie?" Dit zijn haar beste tips om beter gebruik te maken van uw tijd en energie.
...

Alia Cardyn was vroeger advocate, nu coach. In haar boek Créer son équilibre vie privée, vie professionnelle. Pour les hommes et les femmes d'aujourd'hui nodigt ze haar lezers uit hun tijd en energie optimaal in te zetten om zich prettig te voelen in hun verschillende levens. Cardyn raadt aan als denkoefening te vertrekken van vragen als 'Hoeveel energie stopt u in uw privéleven en in uw werk', 'Hoeveel geld hebt u echt nodig?' of 'Stel dat alles mogelijk was, wat zou u dan veranderen aan uw situatie?" Dit zijn haar beste tips om beter gebruik te maken van uw tijd en energie. • Plan slechts 70 procent van de tijd die u uittrekt voor privé en voor werk: u houdt dan meer tijd over voor onverwachte dingen. Blijft er tijd over in de niet-geplande 30 procent? Gebruik die dan om u te ontspannen of om wat vooruit te werken. • Werk elke vrijdag een taak af die u al lang uitstelt: op die manier maximaliseert u 'het weekendeffect'. • Schakel de geluiden en visuele signalen die wijzen op binnenkomende berichten uit en check uw e-mails enkel op vaste tijdstippen. • Besef dat veroudering, stress, vervuiling, sommige ziektes maar vooral passiviteit onze neuronen vernietigen, terwijl leren, liefhebben, handelen en mediteren onze neuronen en hun synapsen net versterken. • Beslissingen nemen is vermoeiend en kan niet zonder hersencapaciteit in te zetten. Creëer rituelen om het aantal beslissingen te beperken: u kunt zich dan concentreren op de keuzes die het belangrijkst zijn. Neem een voorbeeld aan Barack Obama, die zegt dat hij een aantal dagelijkse beslissingen gewoonweg niet meer neemt: hij draagt nog enkel grijze of blauwe pakken en kiest niet meer wat hij wil eten. • Vraag u af wat u gelukkig maakt. De lach van mensen die u lief zijn? De mogelijkheid om elk moment ten volle te beleven? Een liefhebbend iemand zijn? Ga vervolgens na hoe u dat kunt toepassen op uw werk. • Plan tijd in waarin u loskomt van e-mails, smartphone en tablet, zowel thuis als op het werk. Daardoor zal u de indruk krijgen dat het leven vertraagt. Hoe u dat doet? Schakel de geluiden en visuele signalen die wijzen op nieuwe e-mails of nieuwe berichten op uw smartphone uit, schrijf u uit van nieuwsbrieven waaraan u toch niets hebt en maak komaf met visuele stoorzenders op uw bureau (post-its en stapels documenten zijn tekenen dat u nog massa's werk moet verzetten). • Las een korte break in om te herbronnen, vooral als u verdrinkt in het werk en alles te snel gaat. Hoe? Sluit uw ogen en haal tweemaal diep adem. Ervaart u spanningen in uw lichaam? Voelt u uw schouders? Zijn ze gespannen? Stel u vervolgens twee vragen: welk gevoel neemt in mij de meeste ruimte in? Waar heb ik op dit moment de meeste nood aan? Las vier- tot zesmaal per dag zo'n break in. Of mediteer. • Verken uw dagelijkse leven om er meer pit en betovering in te brengen: kijk naar de wereld met een nieuwe blik, alsof u alles voor de allereerste keer ziet. Stemt dit werk echt overeen met wat ik denk, ben ik echt zoals dat stemmetje in mijn hoofd vertelt? • Pas de AKS-techniek toe: Aanvaarden, Kiezen en Sorteren. Aanvaard dat uw middelen beperkt zijn en houd uzelf voor dat u doet wat u kunt. Kies waar u energie in wil stoppen (familie, werk, vermaak?). En sorteer: schrap minstens drie energieverslindende dingen uit uw leven. Marie d'Otreppe