Rolls-Royce en Bentley vormden lange tijd een duo op de markt van de topwagens. Een juridische en financiële strijd tussen VW en BMW maakte daar een eind aan. Na lange onderhandelingen kwam Rolls-Royce bij BMW terecht en ging Bentley naar de VW-groep.
...

Rolls-Royce en Bentley vormden lange tijd een duo op de markt van de topwagens. Een juridische en financiële strijd tussen VW en BMW maakte daar een eind aan. Na lange onderhandelingen kwam Rolls-Royce bij BMW terecht en ging Bentley naar de VW-groep. In het vroegere huwelijk werd Bentley doorgaans geprofileerd als het sportievere merk. De nieuwe eigenaars van Bentley willen de krachtige en luxueuze berlines nu een persoonlijker profiel bezorgen, zodat de auto niet langer wordt ervaren als een kloon van Rolls-Royce. Dat was inderdaad lange tijd zo, hoewel er vooral op het gebied van motoren en ophanging grote verschillen waren. De indrukwekkende Arnage is een getuige van het vroegere tijdperk, terwijl het renouveau van Bentley wordt belichaamd door nieuwe modellen als de Continental GT en de Flying Spur, waarvan de algemene stijl door een Belgische hand werd bepaald: designer Dirk Van Braeckel. Ze zijn verwant, maar het zijn geen tweelingen. De GT is een verbluffende coupé waarbij veel aandacht werd geschonken aan de binnenruimte voor de passagiers vooraan, want achterin is het wat krapjes. De Flying Spur biedt dan weer uitzonderlijk veel binnenruimte, ook en vooral achterin. Dat hoeft niet te verbazen: het zijn die plaatsen die het vaakst worden gebruikt door eigenaars van een Bentley Continental Flying Spur. Want voorin zit vaak een professionele chauffeur. Je merkt zo dat bij deze auto al het mogelijke werd gedaan om in alle omstandigheden optimaal comfort te garanderen. Details in de afwerking zorgen ervoor dat je minder snel dan vroeger de indruk krijgt dat alles met de hand is gemaakt. Toch heeft deze auto alles om zich met recht en reden een berline uit het absolute topgamma te noemen. De lederen bekleding en het kostbare hout ademen grote luxe. En zoals je kan verwachten, is er vooral aan de passagiers achterin gedacht: afzonderlijke bedieningen voor de hifi en klimaatregeling. In de plaats van een achterbank is het mogelijk om twee perfect gevormde stoelen te laten plaatsen. Eigenlijk is dit een auto met twee gezichten, maar uiteindelijk lijkt het alsof het traditionele aspect de meeste aandacht kreeg: enerzijds is dit een zeer luxueuze en comfortabele berline, anderzijds ook een auto met een voorspelbaar rijgedrag die je best sportief kan rijden. De Flying Spur kan zelfs agressief uit de hoek komen, terwijl hij ook dan niet uit zijn rol valt als stilste sportwagen op de markt. Het platform, de pneumatisch regelbare ophanging en de zijdezachte maar heel precieze stuurinrichting zorgen voor heel aangenaam rijgedrag. Het benevelende geluid van de zesliter twaalfcilinder (gebouwd als een dubbele V6, ontwikkeld door VW) verraadt tegelijk het grote motorvermogen van 411 kW. De verhouding gewicht/vermogen is best indrukwekkend: 6,1 kg/kW. Samen met de zestrapsautomaat ZF zorgt deze motor voor een acceleratievermogen waarmee je in amper 5,2 seconden honderd per uur rijdt. Om van 80 naar 120 km/u te accelereren, zijn amper 3,3 seconden nodig. MOTOR: 12-cilinder in W, cilinderkop en blok van lichtmetaal, 2 bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder, 2 turbocompressoren KKK. CILINDERINHOUD: 5998 cm3. VERMOGEN EN 411 kW bij 6100 omwentelingen per minuut (opm), KOPPEL: 650 Nm bij 1600 opm. PRESTATIES: 0 naar 100 km/u in 5,2s - 80 naar 120 km/u in 3,3s - topsnelheid 312 km/u. VERBRUIK: 17,1 l voor 100 km. CO2-UITSTOOT 410 g/km. BASISPRIJS: 177.386 euro (BTW inclusief). Handzaamheid. PPP Uitzonderlijke binnenruimte PPP Christophe