Benjamin Jacobs had het voorbije jaar de handen meer dan vol met de opstart van Unitt. Dat is een verzelfstandigde dochter van de hostingspecialist Intelligent, vroeger Combell Holding. Het legt zich toe op complexe projecten voor grote klanten. Intelligent wilde dat groeisegment nog meer autonomie geven nu veel meer bedrijven inzetten op e-commerce en andere onlinediensten. "Het was afwachten hoe onze klanten zouden reageren op de nieuwe aanpak, maar de balans is zeer positief. Er is een extra laag servicemanagement geïntroduceerd. De verantwoordelijken zitten op een meer regelmatige basis met de klant samen om d...

Benjamin Jacobs had het voorbije jaar de handen meer dan vol met de opstart van Unitt. Dat is een verzelfstandigde dochter van de hostingspecialist Intelligent, vroeger Combell Holding. Het legt zich toe op complexe projecten voor grote klanten. Intelligent wilde dat groeisegment nog meer autonomie geven nu veel meer bedrijven inzetten op e-commerce en andere onlinediensten. "Het was afwachten hoe onze klanten zouden reageren op de nieuwe aanpak, maar de balans is zeer positief. Er is een extra laag servicemanagement geïntroduceerd. De verantwoordelijken zitten op een meer regelmatige basis met de klant samen om de service aan te passen aan zijn noden. Door de opstartperiode heeft Unitt het gaspedaal niet volledig ingeduwd in de zoektocht naar nieuwe klanten. Er zijn er nu tien bijgekomen met Carrefour als bekendste naam, waardoor we aan zestig zitten. Nu de organisatie volledig ingelopen is, willen we dat bestand nog uitbreiden." BENJAMIN JACOBS. "Een van de beste strategieën daartegen is te differentiëren en te innoveren. Dat is ook de drijfveer geweest in het uitwerken van een nieuw cloudplatform voor onze klanten. Door zijn focus op service hanteert Unitt ook een verschillende prijszetting; bij ons zit al veel in het maandelijkse kostenplaatje. Andere spelers steken daar minder in, maar dan is het voor klanten niet altijd duidelijk hoeveel variabele kosten er nog bij komen." JACOBS. "Het blijft moeilijk om talent te vinden, we leggen de lat ook zeer hoog. Meestal zoeken we mensen met specifieke technische bagage, en die zijn sowieso schaars. Maar daarnaast moeten zij toch wel een brede basis hebben en dat maakt het dubbel lastig. We zijn voortdurend op zoek, want niet tijdig de juiste mensen vinden kan de grootste rem op onze groei betekenen. "Het team telt nu zo'n zestig medewerkers in België en Nederland. Ik ben heel trots op mijn getalenteerde collega's. Het is zonder overdrijven de sterkste ploeg waar ik al mee heb samengewerkt." JACOBS. "We zijn daar redelijk van gespaard gebleven, ook omdat we de jongste jaren sterk op cyberveiligheid en preventie hebben ingezet. Helemaal uitsluiten is onmogelijk. Wanneer een klant van Unitt wordt aangevallen, proberen we zijn processen zo goed mogelijk te isoleren van de andere klanten om collateral damage te vermijden. Soms brengen klanten ons op de hoogte van zo'n bedreiging. Vaak werken we dan samen met gespecialiseerde partners om te proberen cyberaanvallen af te weren." JACOBS. "Nederlandse klanten staan meer open voor nieuwe technologie. Een ander verschil is de voorliefde voor publieke cloudoplossingen, zoals die van Amazon of Microsoft. Belgische klanten zijn daar meer terughoudend, vooral omdat ze er meer aan vasthouden dat hun data bijvoorbeeld binnen Europa of binnen België worden opgeslagen. De Nederlandse markt moet Unitt daarom anders bespelen, dankzij een overname dit jaar (het Nederlandse GiMiScale, nvdr.) hebben we nu ook een gamma aan oplossingen om toepassingen in een publieke cloud te beheren." S.F."Nu de organisatie volledig ingelopen is, willen we ons klantenbestand nog uitbreiden"