Het vroeger Italiaanse merk Benelli is sinds 2005 in handen van de Chinese QianJiang-groep. De jongste jaren timmert Benelli aan de weg met een interessante 500 cc twin, die in drie modellen gemonteerd is: in Leoncino,...

Het vroeger Italiaanse merk Benelli is sinds 2005 in handen van de Chinese QianJiang-groep. De jongste jaren timmert Benelli aan de weg met een interessante 500 cc twin, die in drie modellen gemonteerd is: in Leoncino, de 502 C en de TRK 502. De TRK 502 heeft de lijnen van een adventure bike: lange veerwegen, een kofferrek plus koffers, een breed stuur en een vogelbekvoorspatbord, dat overgaat in een windschermpje. Met zijn 47,6 pk (35 kW) bij 8500 toeren staat de TRK 502 in de schaduw van de BMW R1250GS, de leider in het adventure-segment, die 136 pk levert. De Benelli is evenwel lichter en makkelijker te sturen. Je voelt je snel vertrouwd en hebt nooit het gevoel dat je de motor niet de baas kunt. De TRK 502 is een A2-motor: voor jongeren tussen 20 en 24 jaar. Maar ook oudere en meer ervaren rijders kunnen er plezier aan beleven. Hij is bovendien zuinig (4 liter op 100 km) en met zijn 6499 euro zo'n 10.000 euro goedkoper dan de marktleider. Een minpunt is dat nog niet alles even netjes afgemonteerd is. Bij het testmodel stond de stuurbevestiging scheef op de kroonplaat.