“Ben je te sterk? Herdefinieer je markt”

Microsoft vult in de komende dagen ook in België een van de laatste gaten in zijn productportfolio. Met de nieuwe Unified Communications Server reiken Windows en Office nu van de pc tot telefonie en videoconferentie, met alle netwerken en bedrijfstoepassingen ertussenin.

Jeff Raikes is de aanvoerder van dat geweld. Hij is een boerenzoon uit Nebraska, die aan Stanford engineering en economie studeerde. Toen hij bij Microsoft kwam in 1981, werd hij Clone Number One genoemd, omdat hij zoveel tics van Bill Gates oppikte, althans volgens kroniekschrijvers Stephen Manes en Paul Andrews. Raikes kwam van Apple, waar hij verantwoordelijk was voor de softwareontwikkeling voor de laatste niet-grafische Applecomputer. In 1992 was hij rijk genoeg om een stuk van honkbalclub Seattle Mariners te kopen, maar zijn oudere broer runt nog altijd de boerderij, verklapt hij tijdens een tussenstop in Brussel. Raikes leidde in de jaren tachtig het MS Wordteam en vandaag de Business Division, de grootste van Microsoft, met vorig boekjaar ongeveer 16,3 miljard dollar omzet en 10,7 miljard dollar bedrijfswinst uit MS Office en Microsoft Dynamics.

TRENDS. Office is een oud product. Je zou er meer concurrentie en minder winst voor verwachten.

JEFF RAIKES (MICROSOFT). “Ik zou het daarmee eens zijn als ik in 2000, toen ik deze positie overnam, had gedacht dat we in de business van spreadsheets en tekstverwerkers zaten. Maar ik heb van Jack Welch van General Electric geleerd dat je je markt moet herdefiniëren wanneer je een sterke marktpositie hebt. Op die manier heb je een veel kleiner stuk van een veel grotere markt en heb je ruimte voor groei. In 2000 hadden we een derde van een potentiële markt van misschien 30 miljard dollar. Tegen het einde van dit decennium zullen we maar 17 % hebben van een markt van 125 miljard dollar. Maar in werkelijkheid hebben we onze business verdubbeld.”

U was een softwarebedrijf, u wordt een communicatiebedrijf.

RAIKES. “Het is omgekeerd. Communicatie is meer en meer gebaseerd op software. En dat is onze sterkte.”

Nokia en BlackBerry hebben uw opgang in mobieltjes tot nog toe prima afgeblokt.

RAIKES. “We zijn veel succesvoller dan de mensen beseffen. We verkopen meer pocket-pc-telefoons dan BlackBerry klanten heeft. De gewone consumententelefoon is niet ons vak. Ons gaat het om telefoons die enige substantie aan software hebben, die mensen helpen in hun productiviteit. En daar doen we het goed. Mettertijd zal de hoeveelheid telefoons met meer software-inhoud groeien als percentage van de markt. Wedden op een platform dat wint op lange termijn, is goede business.”

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content