Belgische start-up mikt op digitale cinema

Octalis, een start-up van de UCL, profiteert van de digitale revolutie in broadcasting en bioscoop om 1,5 miljoen euro extra kapitaal op te halen. Het bedrijfje levert auteursrechterlijke bescherming. Hilaire Saenen is één van de investeerders.

De bioscoopindustrie – Kinepolis op kop – lanceert zich in digitale projectie, maar de bescherming van de rechten blijft een probleem. Voor Octalis, een start-up van de UCL, is dit het uur van de waarheid. Het bedrijfje ontwikkelt en commercialiseert programma’s voor digitaal rechtenbeheer, digital rights manage-ment, alias DRM.

“Het is een belangrijke markt,” zegt Patrick Peeters, de perfect tweetalige CEO van Octalis. De zenders valoriseren meer en meer hun archieven en verkopen ze door aan confraters. Octalis stelt oplossingen voor die vermijden dat de beelden zouden worden gekopieerd en uitgezonden zonder betaling van rechten.”

Op dit moment heeft de onderneming twee gamma’s software voor de digitale cinema en professionele video ontwikkeld. Onder hun eerste klanten is de Arab States Broadcasting Union ( ASBU) – het Arabische equivalent van de Eurovisie. ASBU gebruikte het Cors-platform van Octalis om haar transmissie van de Olympische Spelen van Athene te beschermen.

Tot nog toe moesten de stichters van Octalis, de onderzoekers Joan Mas, Xavier Orri en Xavier Verians van de labs voor telecom, cryptografie en elektronica van de faculteit Toegepaste Wetenschappen van de UCL het doen met zaaigeld van Sopartec, de investerings- en technologietransfermaatschappij van de UCL. In haar boekjaar tot juni 2003, minder dan vier jaar na de start, haalde de jonge firma een omzet van 608.000 euro en een eerste winst van 121.297 euro. Maar er zijn meer investeringen nodig om de enorme markt af te dekken.

Octalis haalde vorige week 1,5 miljoen euro op. Belangrijkste investeerders zijn Vives – het durfkapitaalfonds dat de UCL dit jaar heeft opgezet -, Privast Capital Partners, Sopartec en twee business angels: Gal Baron (van de Brusselse familie die in 2000 waardetransporteur Baron Security verkocht) en Hilaire Saenen (Epifania Invest NV), in de jaren negentig de mede-eigenaar van Cimad Consultants.

Een van hun eerste doelwitten: de digitale cinema. België is een draaischijf voor digitale projectietechnologie voor bioscoopzalen. Barco maakt de projectoren, het Luikse EVS de filmservers en Octalis de software die de beveiliging en het rechtenbeheer garandeert. Kinepolis installeert in al zijn complexen een digitale projector. De idee is om een mechanisme op te zetten waarbij de distributeurs voor elke digitale projectie een bepaalde som aan de zalen storten. Octalis hoopt daar voordeel uit te halen. Elke uitgeruste zaal zou ongeveer 5000 euro aan licenties opbrengen voor de programma’s die het gebruik van de films (op die dag, van dat tot dat uur…) gaan controleren. Het bedrijfje onderhandelt momenteel over een contract met een keten van Amerikaanse zalen. Succes daar zou Octalis op de Amerikaanse markt lanceren, waar het concurreert met Cinea, een filiaal van Dolby.

Behalve die beloftevolle markt wil Octalis ook voor de professionele videomarkt (vermarkting van archieven, reportages) werken en voor de ontkiemende breedbandmarkt. In Belgie, met Telenet en BelgacomTV, zowel als in het buitenland, zoeken de telecomoperatoren en kabelaars nieuwe diensten te ontwikkelen, zoals video-op-aanvraag, die ook systemen voor rechtenbeheer vereisen.

B.L. /R.V.A.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content