BELGISCHE DISTRIBUTIEDIENST.
...

BELGISCHE DISTRIBUTIEDIENST.Belgische Distributiedienst (BD) is de onbetwiste marktleider in de bestelling van huis-aan-huisbladen en reclamefolders. In 1961 werd de onderneming opgericht als een bescheiden familiebedrijf, maar één na één verdwenen de concurrenten. Dat leverde geen windeieren op: in 1995 een omzet van 2,8 miljard frank, een bedrijfsresultaat van 378 miljoen, een nettowinst van 228 miljoen en een eigen vermogen van 1 miljard frank. Die blakende gezondheid ontging de Nederlandse PTT niet. Ze deed in dat jaar een huwelijksaanzoek bij gedelegeerd bestuurder Willy Vanderlinden, zoon van de oprichter van BD. Willy Vanderlinden hield eraan om eerst gesprekken te voeren met de Belgische Post. Eind 1995, begin 1996 gingen beide aan tafel zitten. "Er kwamen geen concrete voorstellen," zegt Willy Vanderlinden. BD nam met de Nederlandse Post de draad opnieuw op en in augustus 1996 was de verkoop rond.Belgische Distributiedienst heeft twee activiteiten: niet-geadresseerde zendingen (huis-aan-huisbladen en reclamefolders) en geadresseerde (kranten en tijdschriften). Beide sectoren groeien. Dit jaar zal het bedrijf weer 5 à 7% vooruitgaan.Bij de kranten zit BD in concurrentie met De Post. In 1992 werd de krantenbedeling in Antwerpen en Brussel overgenomen van De Post omdat die de bedeling op zaterdag en voor halfacht 's morgens niet meer kon waarmaken. "Tijdens de laatste poststaking ( nvdr - in maart van dit jaar) zijn enkele uitgevers met ons komen praten," zegt Willy Vanderlinden. "Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Er zijn nog onderhandelingen aan de gang." Reeds voor de staking besliste De Financieel Economische Tijd zijn volledige distributie over te dragen aan BD. "Dat is een belangrijk contract voor ons," glundert Willy Vanderlinden. "We zijn met de grote steden begonnen, nu zitten we al in een groot deel van het land, maar met het FET-contract kunnen we heel Vlaanderen bedelen. En dat biedt nieuwe mogelijkheden." Willy Vanderlinden is tevreden over de samenwerking met de Nederlandse Post. "We blijven autonoom, maar wisselen kennis en ervaring uit. Zij kunnen leren van onze niet-geadresseerde activiteiten, wij van hen voor de geadresseerde."TNT Post Group wil samen met BD activiteiten opzetten voor de niet-geadresseerde zendingen in andere Europese landen. Frankrijk bijvoorbeeld zou een markt kunnen worden. Daar is de distributiemarkt zeer fragmentair. Men heeft er tientallen bedrijven nodig om een nationale dekking te bereiken. TNT Post Group zal voor deze export van diensten zijn internationaal netwerk kunnen gebruiken, BD zijn knowhow van de niet-geadresseerde zendingen. In België heeft BD een uitgekiende structuur opgezet: een hoofdzetel in Nossegem, vijfentwintig lokale verdeelpunten en 5000 dragers. BD heeft daarbij fel geïnvesteerd in informatica. Van Tele Atlas heeft het digitale kaarten in licentie gekregen. BD voegt er gegevens over postbussen en profielen van inwoners aan toe. Daarmee is het een belangrijk adviseur van de klant bij de distributie van zijn huis-aan-huisbladen of folders. GUIDO MUELENAER