Wat doe je als telg van een kleermakersfamilie die sinds de Eerste Wereldoorlog van vader op zoon de fakkel doorgaf? Hoewel hij Rechten studeerde, kon Marc Staels niet anders dan in de familiezaak te stappen van zijn vader en grootvader. Groep-Staels - bestaande uit Staels-Borco, Staels NV en BCC - draait in België een omzet van 12 miljoen euro en dubbel zoveel in elf ...

Wat doe je als telg van een kleermakersfamilie die sinds de Eerste Wereldoorlog van vader op zoon de fakkel doorgaf? Hoewel hij Rechten studeerde, kon Marc Staels niet anders dan in de familiezaak te stappen van zijn vader en grootvader. Groep-Staels - bestaande uit Staels-Borco, Staels NV en BCC - draait in België een omzet van 12 miljoen euro en dubbel zoveel in elf Tunesische bedrijven (participaties gaande van 100 % tot 50 %). Ook broers, nichten en neven runnen eigen kledingbedrijven. Marc Staels (57) ervaart de omdoping van de Kledingfederatie in CreaModa als een uitdaging om "ons imago van een sector in verval" op te smukken. Hij beklemtoont dat die inhaalbeweging al gaande was onder zijn voorganger Bernard Siau. "Daarom is de federatie ook aandeelhouder in het ModeNatie-gebouw van het Flanders Fashion Institute," aldus Staels. De nieuwe voorzitter pleit voor meer samenwerking tussen de industrie en creatieve Belgische ontwerpers uit Antwerpen en Brussel. "Dat gebeurt meer dan men vermoedt, maar jonge ontwerpers trekken nogal vlug naar Italië omdat dat als modeland zo'n sterke uitstraling heeft. Ze kunnen nochtans evengoed bij Belgische producenten terecht. Om hen daarvan te overtuigen, moeten we ons imago opfrissen en de mogelijkheden van Belgische bedrijven qua kwaliteit en flexibiliteit beter uitdragen."Staels blijft optimistisch. Door de loonhandicap zal de werkgelegenheid in de kledingbranche weliswaar verder afkalven, maar er is een toekomst voor nicheproducten en het aanbieden van specifieke diensten. Dat is trouwens precies hoe Groep-Staels evolueerde. Staels-Borco verliet het krimpende segment voor winkelketens en grootindustrie. In Tunesië wordt nu sportieve merkenkledij voor multinationals gemaakt, zowel in loonwerk als in veredelde onderaanneming of in een totaalpakket. "Van het ontwerp tot de afwerking," zoals dat heet, en dat gebeurt vanuit Bornem, Tunesië en/of met een outsourcing-partner in Hongkong. Staels NV ontwerpt eigen trendy dameskledij, en BCC ten slotte maakt promotiemateriaal en staalboeken. Marc Staels (57). Wordt: voorzitter van CreaModa (tot voor kort: de Belgische Kledingfederatie). Wil: het "imago van een sector in verval" opsmukken. E.B.