Belgische kinderkleding voor Parijs?

David Desmet Farmaceutisch communicatie- en PR-adviseur

Moest u als kind ook op de foto in een kostuum met een opa-look? Bij kledingproducent Filou krijgen ze er koude rillingen van. De kleren zijn er voor de kinderen, en niet andersom.

Wie met zijn kinderen een van de flagstores van Filou Company in Antwerpen of Kortrijk heeft bezocht, kreeg zijn kroost er wellicht niet op vijf minuten buiten. De aandacht van de kroost gaat er meer naar de glijbaan, kinderfilmpjes, internetmogelijkheden en kindvriendelijk interieur dan naar de collectie die MDR er op de markt brengt. MDR, opgericht in 1989, haalde zijn initialen bij RudiMaes en zijn broer Dirk. Het bedrijf uit het West-Vlaamse Marke produceert de kledingmerken KP ( Kamiel&Pupilla), Filou & Co en P’tit Filou.

De broers kregen de voeling voor kinderkleding met de paplepel ingegoten: hun ouders zaten al in de branche. “Je had enerzijds de dure merken, maar die faalden op het vlak van service voor de multimerkenwinkels. Anderzijds had je de goedkopere zaken die wel kindvriendelijk waren, maar die dan weer weinig creativiteit in hun collectie vertoonden. MDR positioneerde zich van meetaf aan daartussenin.”

De verschillende kinderlijnen hebben alle een zelfde herkenbaar imago: stoer en hip. “Wij ontwerpen voor de kinderen, niet voor volwassenen,” zegt Rudi Maes. Zijn echtgenote Sophie Decubber tekent de collectie. “Kinderkleding moet praktisch zijn, uiterst makkelijk in onderhoud en trendy. Maar bovenal primeert het draagcomfort.”

De productie wordt uitbesteed aan loonbedrijven. De stoffen komen vooral uit Frankrijk en Italië, terwijl onderaannemers in Portugal en Noord-Afrika de confectie en het stikwerk voor hun rekening nemen. In Marke voert een dertigtal medewerkers een laatste kwaliteitscontrole uit en wordt de distributie gecoördineerd.

Het bedrijf realiseerde vorig jaar een omzet van 15 miljoen euro. Aanvragen van winkels om de collecties te verdelen, worden afgeslagen. Maes: “We hebben een partnership met onze bestaande klanten, gespecialiseerde boetieks en multimerkenwinkels in België en Nederland. Ons netwerk is compleet. Zij geloofden in ons van in het prille begin, en wij gaan dat vertrouwen niet beschamen.” Toch is een uitbreiding niet helemaal uitgesloten. “We hebben onder andere de vraag gekregen voor winkels in Parijs, en daarnaast spelen we met het idee om in enkele grote steden van ons land nog een winkel te openen. Maar het moet niet te snel gaan.”

Lieven Desmet [{ssquf}]

“We spelen met het idee om in enkele grote Belgische steden nog een winkel te openen. En misschien volgt ook Parijs.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content