Mag uw dienaar even om mededogen smeken? Autojournalisten hebben het immers niet gemakkelijk. De kop van Jut tijdens de wekelijkse redactievergadering. Dan schalt het weer vanuit alle hoeken: dat we onze bladzijden steevast laten vollopen met de goednieuwsshow. Altijd positief, en dat ruikt al snel naar ongenuanceerd.
...

Mag uw dienaar even om mededogen smeken? Autojournalisten hebben het immers niet gemakkelijk. De kop van Jut tijdens de wekelijkse redactievergadering. Dan schalt het weer vanuit alle hoeken: dat we onze bladzijden steevast laten vollopen met de goednieuwsshow. Altijd positief, en dat ruikt al snel naar ongenuanceerd. Er is wat van aan. Niet van dat ongenuanceerd, hopen we, zo laag laat uw dienaar zich niet vallen. Maar hij brengt wel doorgaans goed nieuws op deze bladzijden. Geloof ons, dat is volstrekt normaal: er zijn immers geen slechte auto's meer. Of liever, er zijn alleen nog minder goede auto's, als je ze vergelijkt met de referentie in hun segment. Zoals een Ford Galaxy die flink wat kan rammelen als je op een minder ideaal wegdek rijdt. Of een Citroën C6 die ergens op een moeilijk te situeren plaats parasietgeluiden produceert. En zelfs een Mercedes S-Klasse waarvan de versnellingsbak tijdens een test dik een halfuur koppig bleef vaststeken ... Er zijn zo nog wel voorbeelden, maar er is een fundamenteel onderscheid tussen ergerlijke tekortkomingen in de afwerking en technische oprispingen, die vooral te maken hebben met de wildgroei aan elektronica. En als je in een Audi kruipt, dan weet je dat je alvast van dat eerste soort euvels gespaard blijft. Zoals ook de nieuwe A4 onderstreept: het ding is gewoon af. Uitstekende materialen, vlekkeloze assemblage, alweer. Rijden met deze topper uit de middenmoot is een plezier. En plaatst Audi minstens op een gedeelde eerste plaats in een segment dat de Duitsers bijna monopoliseren met de (nieuwe) C-klasse van Mercedes en de BMW 3 Reeks, die al wat ouder is en nu eigenlijk door zijn twee concurrenten is voorbijgegaan. Fantastisch onderstel, die A4 (omdat Audi versnellingsbak en differentieel van plaats wisselde, kon de motor iets verder voorin worden gebouwd, en dat komt de wegligging ten goede), uitstekende motoren die nu al voldoen aan de ooit onhaalbaar gewaande Euro 5-norm, comfortabel gevoel dat dynamisch rijden nooit uitsluit. En vooral almaar beter uitgerust. Men leze voort. De test van de nieuwe A4 gidste ons tot bij een tussenstop op een verlaten militaire luchthaven. Alwaar Audi ons alles wilde vertellen over Dynamic Steering, een nieuw systeem om de manipulatie van het stuur te vergemakkelijken. Natuurlijk snapten we weinig van de uitleg, gegeven door een ingenieur, met filmpjes en schema's over tandwielen, stangen en andere bouten. De ingenieur prikkelde ons trouwens vooral met zijn uitspraak: een onweerstaanbaar mengsel van West-Vlaams en Duits. "Ja, ik ben afkomstig uit Knokke", zegt de 32-jarige Marnix Lannoije. Acht jaar geleden uitgeweken naar Duitsland, en daar al snel van Siemens overgestapt naar Audi. Waar hij zich in zijn sas voelt, want de Duitse constructeur vaart niet alleen qua technologie en productontwikkeling, maar ook op het gebied van human resources een zeer dynamische koers. De komende vijf jaar investeert Audi 10 miljoen euro in de ontwikkeling van nieuwe producten. "In zo'n omgeving is het fantastisch werken", bevestigt Lannoije. "Vandaag gaan we ons ESP-systeem testen in Lapland, want daar vinden we de nodige kou en sneeuw. Morgen stouwen we een jumbojet vol met auto's om in Nieuw-Zeeland te gaan proefstomen. Het kan allemaal." Allemaal, zoals in: 20 miljoen testkilometers met de nieuwe A4, die begin volgend jaar bij ons in de showroom staat. Onder andere om Dynamic Steering op punt te stellen. Snapten we weinig van de theoretische uitleg die Marnix Lannoije ons gaf, dan werd alles in een knip kristalhelder toen hij met ons achter het stuur klom. Twee oefeningen: tussen kegeltjes slalommen, daarna accelereren tot tachtig per uur en zwaar in de ankers op een nat wegdek. En niet zomaar een nat wegdek: de linkerbanden rijden over spiegelglad asfalt, de rechterbanden over een strook met veel meer grip. Het verschil tussen de gewone A4 en een model dat uitgerust is met Dynamic Steering is verbluffend. Eén: tussen de kegeltjes moet je met Dynamic Steering de helft minder aan het stuur draaien. In mensentaal: bij lage snelheid sturen de wielen sterker in en moet je dus maar heel weinig aan het stuur draaien. Een effect dat verdwijnt vanaf pakweg honderd per uur. Vanaf die snelheid moet je dan zelfs meer aan je stuur draaien om de wielen te doen bewegen. Het resulteert is een auto die bij hoge snelheid veel massiever en stabieler aanvoelt. "Maar het systeem kan ook samenwerken met de ESP, de stabiliteitscontrole", zegt Lannoije. Op naar het natte wegdek met verschillende stroken dus, waar we een knop in ons rationeel denken even moeten omdraaien om voluit te durven remmen. En wat blijkt? Met Dynamic Steering blijft de A4 netjes rechtuit gaan. Hoewel zijn linkerbanden over zeep rijden, en de rechterbanden over normaal asfalt. "Indrukwekkend, hé" lacht Lannoije. Terecht, de man is het brein achter dit systeem. Of hoe in de nieuwe A4, uiteraard als optie, een brok indrukwekkend Belgisch vernuft zit. Vernuft dat de veiligheid in noodsituaties op een nauwelijks in te schatten manier zal verhogen. Neen, er zijn geen slechte auto's meer. Door Jo Bossuyt