Op-en-top Belgisch

Er is een nieuwe versie van Trivial Pursuit op komst die helemaal is gewijd aan Belgische bieren. Het initiatief gaat niet uit van Hasbro -- de fabrikant van Trivial Pursuit en andere bekende bordspellen zoals Monopoly en Cluedo -- maar van Grégory Lehmann en Didier Colart van het communicatiebureau Dico. Dat bedrijf in Charleroi is de exclusieve vertegenwoordiger van Monopoly en Trivial Pursuit op de Belgische markt. Eerder gaf het al Monopoly-versies uit over voetbalclub Sporting Anderl...

Er is een nieuwe versie van Trivial Pursuit op komst die helemaal is gewijd aan Belgische bieren. Het initiatief gaat niet uit van Hasbro -- de fabrikant van Trivial Pursuit en andere bekende bordspellen zoals Monopoly en Cluedo -- maar van Grégory Lehmann en Didier Colart van het communicatiebureau Dico. Dat bedrijf in Charleroi is de exclusieve vertegenwoordiger van Monopoly en Trivial Pursuit op de Belgische markt. Eerder gaf het al Monopoly-versies uit over voetbalclub Sporting Anderlecht, het volksfeest la Ducasse in Bergen en de stad Dinant. Trivial Pursuit 'België, land van het bier' werd geïllustreerd door tekenaar Louis-Michel Carpentier, die bekend is van zijn stripfiguurtje Sjaak. Er komen 5000 exemplaren op de markt, de helft in het Nederlands en de helft in het Frans. Het spel is vanaf maart 2013 te koop voor 60 euro. Anders dan de klassieke Trivial Pursuit van Hasbro is het spel niet verkrijgbaar in warenhuizen en speelgoedwinkels, maar via de brouwers en het internet. Om zeker te zijn dat het project aanslaat, heeft de Henegouwse kmo een reeks speldozen in voorverkoop verkocht. Een twintigtal brouwerijen, waaronder Dubuisson, Duvel-Moortgat, Achouffe, La Montoise en La Brasserie des Fagnes, zou al 1500 exemplaren van de bierspecial van Trivial Pursuit hebben besteld. In ruil daarvoor bevat het spel niet één maar twee vragen over hun bieren. Dico heeft de deal niet rechtstreeks afgesloten met Hasbro, maar met Winning Move, een bedrijf waarvan Hasbro een aandeelhouder is. Winning Move heeft het licentierecht op de thematische en regionale varianten van het merk. Maar er zijn een paar beperkingen: Hasbro België moet akkoord gaan met het thema en Dico mag niet meer dan 3000 exemplaren per taal uitgeven. De uitwerking van een nieuwe versie van een spel is ook aan strikte regels gebonden. Dico neemt de ontwikkeling en de promotie van het spel op zich, de productie gebeurt in een Hasbro-fabriek in Ierland. Grote internationale licenties zoals die met Disney of Star Wars behoudt Hasbro voor zichzelf. Didier Colart, de oprichter van Dico, sluit niet uit dat hij ook spellen over een bedrijf op de markt brengt. "Om het even welke onderneming kan een spel laten maken om zichzelf in de kijker te plaatsen", zegt hij. Alles is een kwestie van budget: het bedrijf moet bereid zijn de kosten op zich te nemen: 25 à 35 euro per doos, met een minimum van 2000 stuks. Dico neemt het grafische ontwerp op zich. Christophe Charlot