België krijgt de komende tien jaar minstens 20 nieuwe grote winkelcentra

De retailparken veroveren ons landje. En ook in het centrum van de steden staan tal van winkelprojecten op stapel of al in de steigers. Een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen.

Retailparken – een verzameling van baanwinkels op één site – zijn momenteel helemaal in bij projectontwikkelaars. In de komende tien jaar zouden in ons land maar liefst twintig tot dertig van dergelijke geïntegreerde commerciële parken moeten totstandkomen. “We volgen daarmee het voorbeeld van Frankrijk, waar al 2 miljoen vierkante meter in dit segment op het programma staat,” zegt KoenNevens, partner bij vastgoedmakelaar Cushman& Wakefield.

De wens tot hergroepering van winkelactiviteiten langs strategische verkeersaders gaat volgens Koen Nevens uit van de meest actieve retailers. Momenteel genieten zij de steun van investeerders, ontwikkelaars én de overheid. “Retailers zien er onder meer een middel in om de kosten te drukken,” zegt Nevens. “Voor de overheidsverantwoordelijken is het interessant dat ze dit soort van commerciële activiteit in een specifieke zone kunnen bundelen. Daardoor kunnen ze bezoekers van heinde en verre aantrekken, wat ook gunstig is voor de aanvullende winkelactiviteit in het stadscentrum. Iedereen lijkt er momenteel dus een rechtstreeks of onrecht- streeks voordeel in te zien, als het project goed gestructureerd is.”

De standaardisering (omvang, aanbod, ligging) en het makkelijker bereiken van een kritische massa zijn twee belangrijke voordelen van dit nieuwe ‘product’. Ze geven de retailers de kans om in een versneld tempo en met een beperkt risico de opening van winkels te plannen op een gericht gebied. En ook voor de internationale vastgoedmakelaars is het een interessante markt. Want een plaatselijke projectontwikkelaar in bijvoorbeeld Aarlen of Kortrijk is bijna verplicht om via deze internationale interface te passeren. Tenminste, als hij de topmerken wil aantrekken. Voor het merendeel van deze merken wordt de programmering van de tientallen en soms zelfs honderden openingen continentaal of zelfs mondiaal beheerd.

Tot slot lijkt het retailpark genoeg in huis te hebben om een maximaal aantal klanten te verleiden. Het verenigt immers twee winkelprioriteiten met elkaar: efficiëntie (mobiliteit, diversiteit, prijs) en plezier (animatie, ontspanning, recreatie). Halfweg tussen deze twee soorten van commerciële aanpak – ook wel run- en funshopping genoemd – ontstaat nu de frun-shopping, een benaming die trouwens recent gedeponeerd is door de Brugse projectontwikkelaar De Vlier.

Algemeen wordt aangenomen dat de retailparken geen echte concurrentie zijn voor de traditionele (binnenstedelijke) shoppingcentra. De vele nieuwe ontwikkelingen in de steden lijken die stelling te bevestigen. We bekijken de verschillende projecten en plannen.

De eerste Belgische retailparken

– Hydrionpark (Aarlen)

Het Hydrionpark, dat een maand geleden zijn deuren opende, hanteert als eerste de mix van fun en run. Deze ontwikkeling (33.000 m2) van De Vlier staat op het punt om te worden verkocht aan het Europese Pillar-fonds (European Retail Park Fund), dat al instaat voor het beheer. Het park is vandaag voor 90 % gevuld en de drie nog beschikbare ruimten zouden voor eind 2004 verhuurd moeten zijn. De eerste maandbalans van de winkels die al open zijn (onder meer Kruidvat, Hema, Casa, Blokker, PlanetParfum, SuperGB, E5Mode, Brantano en ShoeDiscount) overtreft de stoutste verwachtingen.

-Maaseik

ING Real Estate heeft de nodige bouw- en sociaal-economische vergunningen voor het commerciële park van 9000 m2 aan de Maaseikse stadsrand in handen. De werken zullen begin 2005 van start gaan. En de laatste commerciële huurcontracten zullen dan ook getekend worden. Al bevestigd zijn: Colruyt, JBC, Shoe Discount, Primo en Kruidvat.

-Shopping Park Olen

Intervest Retail plant de herontwikkeling van het winkelcentrum Van De Ven. Het nieuwe Shopping Park Olen (oppervlakte: 35.000 m2) profileert zich rond drie thema’s: wonen, tuin en vrije tijd. Er bestaat een Bijzonder Bestemmingsplan (BBP) voor de zone en de commercialisering is al van start gegaan. De opening is voor eind 2006 gepland. Intervest Retail voorziet een belangrijk marketingbudget om constante animatie op de site te verzekeren.

-Waver

Nog in een onzeker stadium, maar wel veelbelovend is de ontwikkeling van een retailpark van 25.000 m2 (of zelfs meer) juist tegenover het pretpark Walibi in Waver. Het openbaar onderzoek is nu achter de rug en de stad is gewonnen voor het project van ontwikkelaar Padem. Nog voor de commercialisering kondigt men al grote namen aan, zoals Décathlon, dat zeer gemotiveerd is om zich in Waals-Brabant te vestigen. De vestigingsaanvragen zouden het aanbod van beschikbare oppervlakten – waaronder zes van grote omvang – nu al twee tot driemaal overschrijden. De opening is gepland voor eind 2006.

-Brugge

Het programma van 30.000 m2 dat door Codic werd opgestart in de buurt van de Noorderpoort van de stad, gaat goed vooruit: de vergunningen zouden begin 2005 moeten worden ingediend. Ook hier is de opening voor eind 2006 voorzien.

Brussel

-Heron-Toison d’Or

Ook al moet er nog steeds een uitspraak komen over een bezwaarschrift, Heron-Toisond’Or lijkt nu toch definitief op de rails te zitten. De sloopwerken zijn nagenoeg afgerond. Het gemengde complex (29.000 m2) zal 8800 m2 aan winkelruimten, een hotel en woningen omvatten. Het ontwerp van de winkelruimten die uitgeven op de Guldenvlieslaan, staat een indeling in grote of kleine ruimten toe. Heron-Toison d’Or mikt op het midden- tot luxesegment. Fnac zou met een oppervlakte van 3500 tot 4000 m2 de locomotief van het project moeten worden. De oplevering is gepland voor eind 2006. Architect is Atelier d’Art Urbain.

-Galeries Anspach

Een ander project van formaat dat al heel wat inkt heeft doen vloeien en dat ook een commercieel gunstige afloop kent, is de renovatie van de Galeries Anspach (30.000 m2). Tussen nu en eind 2007 voorziet Bernheim RE Development ( FortisRE) de opening van een casino (11.000 m2, exploitant: Austria), 8000 m2 winkelruimte op het parterre en de eerste etage, een hotel en diverse woningen. Het BBP van de zone werd goedgekeurd door de stad en de vergunningen moeten weldra worden ingediend. Architect is Archi 2000.

-Adrienne

Dit project van Prowinko op de Guldenvlieslaan omvat de renovatie van een huizenblok met zeven winkelruimten. Er zijn al twee Esprit-winkels (550 m2) geopend op het parterre. Op de eerste verdieping volgen de coffeeshop Pulp en op de tweede een restaurant met terras. Atelier Pierre Vanden Broeck is de architect.

VLAANDEREN

-Shopping Den Tir (Antwerpen)

Dit zware renovatieproject van AM Development Belgium ligt aan de Ab-dijstraat, een wat tanende winkelstraat die door deze ambitieuze ontwikkeling nieuw leven wordt ingeblazen. Het project, met architectuur van Arn Meijs Architecten, omvat 12.000 m2 winkelruimte op twee verdiepingen, 350 parkeerplaatsen, 36 appartementen en achttien woningen. De werken starten in december en de opening van het winkelcentrum wordt verwacht in de lente van 2006. Een eerste reeks merken heeft al toegezegd: GBContact, H&M, JBC, Leenbakker, Casa, Primo, Torfs, VeroModa, PhotoHall, AktieSport, Bel C ompany, Pearle, Bozzy en SPS.

-Stadsfeestzaal (Antwerpen)

Dit programma, eveneens van AM Development Belgium, zal de Meir met het Hopland verbinden en zo een echt winkelcircuit in de stad creëren. De renovatie van dit majestueuze gebouw integreert 19.000 m2 aan winkels en horeca, evenals 45 appartementen. De werken, in handen van ABEB ( GroupeCFE) en Vooruitzicht, zijn al van start gegaan. De oplevering is voorzien voor het midden van 2007. Architecten hier zijn FerreVerbaenen, bureau Romain Berteloot, Exner Architects en Jo Crepain.

-tt-center (Hasselt)

Na de eerste renovatiefase en de opening van twaalf winkels (waaronder C&A, H&M, Media Markt, Deichmann, Torfs, Casa, Bart Smit en JBC) is nu ook de tweede fase van het ttcenter, de renovatie van het Nippon Center, klaar. Behalve een GB Contact, herbergt het nieuwe winkelcentrum ook ICI Paris XL, UllaPopken en Bizar (multimerkenkleding). Het centrum, een ontwikkeling van Group GL, biedt vandaag een totale oppervlakte van 18.000 m2.

-Zilverpand (Brugge)

Een tweede jeugd ook voor de 4400 m2 van het Zilverpand, tussen de Zilver- en Noordzandstraat, in het centrum van Brugge. Na de renovatiewerken, die in handen waren van Prowinko, hebben al diverse merken zoals Timberland, Essenza, Murphy& Nye, Miss Sixty, Vogue, 100 % Chocolate, Ulla Popken en Scoubidou hier hun intrek genomen. Volgen nog: Tommy Denim, Pepe Jeans, ZNJ, Bruphils, American Outfitters, Bellerose en Bart Smit.

-Sportsdome (Oostende)

In samenwerking met Group GL en de stad Oostende heeft AM Development Belgium een gemengd project in de wacht gesleept dat op termijn 14.000 m2 aan winkelruimte, 100 woningen, een basketbalzaal voor het lokale team en een grote parking zal integreren. De vergunningen zijn aangevraagd en de werken zullen voor het eind van het jaar van start gaan. Architect is Buro II.

-Ring Shopping Center (Kortrijk)

Het Ring Shopping Center (43.000 m2), eigendom van een grondvereniging van Bernheim Real Estate, wordt grondig gerenoveerd. Volgens RenéAnnaert van Devimo Group, de beheerder van de site, kan het project zich ontpoppen als een evenknie van het Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas. De vergunningen zijn ingediend, de werken zouden aanvangen in februari 2005 en voltooid moeten zijn tegen oktober 2005. Architect is M-JM. Jaspers & Eyers.

WALLONIË

-Médiacité (Luik)

Sinds half september heeft projectontwikkelaar Wilhelm & Co de werken hervat op het terrein van de vroegere walserijen van Longdoz. Tegelijk heeft de ontwikkelaar de laatste vergunningsaanvraag ingediend bij de Luikse autoriteiten voor het project Médiacité. En Wilhelm & Co heeft ook het overgrote deel verworven van het winkelcentrum van Longdoz. De nieuwe versie van het project maakt zo de herinrichting van de hele buurt, die jarenlang commercieel rampgebied was, mogelijk. Het project omvat winkels, ontspanning (een UGC-bioscoop en wellicht ook een gemeentelijke ijsbaan), film- en televisiestudio’s, kantoren en 2500 parkeerplaatsen. Het zou in 2006 moeten opengaan. In totaal gaat het om een investering van ruim 150 miljoen euro.

-Esplanade (Louvain-la-Neuve)

Naast de gemengde ontwikkeling van formaat (130.000 m2, 200 miljoen euro) waarmee Wilhelm & Co in augustus 2004 startte, zal de Place de l’Accueil een verdieping hoger komen te liggen vergeleken met het aanvankelijke project. Deze nieuwe evolutie maakt het mogelijk om in de ontwikkeling van het geheel de 4000 m2 al bestaande winkelruimte te integreren. Wilhelm & Co heeft de noodzakelijke stedenbouwkundige vergunning voor deze verandering gekregen.

Sinds half oktober is de laatste commercialisering van de locaties gestart en de contracten nemen vaste vorm aan. Ongeveer 30 % van de beschikbare ruimte is al toegewezen aan onder meer Delhaize, Oka£di, Cassis, Paprika, Belgacom, Espace Vision, Pinki en Massimo Dutti. Voor het merendeel van de overige ruimten zijn er ook vergevorderde contacten. Twee middelgrote namen uit de textiel zullen de komende dagen tekenen. Zowel beheerder Devimo als makelaar Cushman & Wakefield verzekeren dat de totaliteit van de 130 beschikbare ruimtes (in totaal 52.000 m2) verhuurd zal zijn bij de officiële opening (herfst 2005) van het complex. Architect is ChapmanTaylorSauvage.

Philippe Coulée

In de komende tien jaar zouden in ons land maar liefst twintig tot dertig geïntegreerde commerciële parken moeten totstandkomen.

Algemeen wordt aangenomen dat de retailparken geen echte concurrentie zijn voor de traditionele (binnenstedelijke) shoppingcentra.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content