Elektrische driewieler

Is het mogelijk een nieuw automerk in België uit de grond te stampen? Het team van Xavier Van der Stappen gelooft erin. Hij reed in 2009 zonder een druppel olie van Brussel naar Dakar. De E-Car 333 is het eerste model dat klaar is voor de consument. Het is een elektrische driewieler: geen brandstof, geen uitstoot, geen geluid. "De zes versies van de conceptauto werden op het Autosalon goed onthaald", zegt Xavier Van der Stappen.
...

Is het mogelijk een nieuw automerk in België uit de grond te stampen? Het team van Xavier Van der Stappen gelooft erin. Hij reed in 2009 zonder een druppel olie van Brussel naar Dakar. De E-Car 333 is het eerste model dat klaar is voor de consument. Het is een elektrische driewieler: geen brandstof, geen uitstoot, geen geluid. "De zes versies van de conceptauto werden op het Autosalon goed onthaald", zegt Xavier Van der Stappen. Als lokaal product, geproduceerd met lokale middelen en voor de lokale markt, is de E-Car nu al trendy. Het moet ook een Belgisch verhaal blijven. De ontwikkeling en het design gebeuren in ons land. Op het Circuit van Zolder reden de verschillende versies al 40.000 kilometer. Over een jaar moet de massaproductie starten. Voor de assemblage wordt onder meer gekeken naar de site in Genk. De basisversie kost 18.000 euro, maar de prijs kan oplopen tot 39.000 euro. Bestuurders kunnen er 300 kilometer mee rijden. Daarna duurt het drie uur om de wagen op te laden via een klassiek stopcontact. Met de achterwielaandrijving haalt de E-Car 130 kilometer per uur. De wagen is een meter langer en 10 centimeter breder dan de Smart Fortwo. Omdat de wagen milieuvriendelijk is, stapte Febelauto, het beheersorgaan voor afgedankte voertuigen, in het project. "We sponsoren met een klein bedrag en ondersteunen vooral", zegt Catherine Lenaerts, de directeur van Febelauto. "De ontwikkelaars gaan verder dan de Europese normen. Het koetswerk is gemaakt van gelaagd linnen, het chassis van gerecycleerd staal en het technische onderstel van gerecupereerde kunststof. De batterijen zijn lithium-polymeeraccu's. Ze gaan driemaal langer mee dan een lithium-ionaccu. Nadien krijgen ze een tweede leven." Ook autospecialisten zien wel iets in het verhaal. "Maar het kind is nog niet voldragen", zegt Tony Verhelle, de hoofdredacteur van AutoGids. "Ik hoop dat het bedrijf fondsen vindt en dat de overheid meer dan lippendienst zal bewijzen. Enerzijds vraagt het een veelvoud van het huidige budget om de wagen op de markt te krijgen. Anderzijds moet ook de koper worden overtuigd met financiële incentives. Voor 35.000 euro koop je al een BMW i3." Op het Autosalon stond recht tegenover de E-Car 333 die andere Belgische elektrische wagen: Imperia. De Luikse auto zit in de laatste fase voor serieproductie. Het homologatieproces zou binnen enkele weken beëindigd kunnen zijn, zegt Sacha Petrovic, directeur commercial, marketing & business development van Imperia. "De virtuele crashtesten liepen zoals het moest. We zijn bijna klaar om de productie op te starten. Na een lange weg wordt het tijd om te beginnen verkopen." Alvast vijf klanten wachten op hun wagen. HANS HERMANS