T upperware-party's, dat is de norm als het gaat over homeparty's. Earl Silas Tupper experimenteerde vanaf 1938 met polyethyleen, dat toen voornamelijk gebruikt werd voor isolatie, radar en radio's. Op basis van die grondstof maakte hij plastic dozen met een deksel. Onbreekbaar en ideaal voor het bewaren van etenswaar. In 1947 patenteerde hij de Tupperware-deksel die de doos luchtdicht afsloot.
...

T upperware-party's, dat is de norm als het gaat over homeparty's. Earl Silas Tupper experimenteerde vanaf 1938 met polyethyleen, dat toen voornamelijk gebruikt werd voor isolatie, radar en radio's. Op basis van die grondstof maakte hij plastic dozen met een deksel. Onbreekbaar en ideaal voor het bewaren van etenswaar. In 1947 patenteerde hij de Tupperware-deksel die de doos luchtdicht afsloot. Maar de verkoop via de traditionele winkelkanalen liep moeilijk. De consumenten wisten niet hoe ze de dozen moesten gebruiken en lieten ze liggen. Eind jaren veertig waren demonstraties van producten aan huis succesvol en Tupper zag daar kansen in voor zijn producten. Hij huurde ene Brownie Wise in, een alleenstaande moeder en een van de eerste directe verkopers, om het Tupperware-verkoopsysteem via homeparty's op te zetten. De Tupperware-party was een feit. Het concept is eenvoudig: een dame nodigt een aantal vriendinnen uit voor een avondje met een hapje en een drankje, vraagt een demonstratrice en krijgt achteraf een commissie of een cadeau (meestal in de vorm van producten) voor haar initiatief. De vriendinnen kunnen tijdens de avond een bestelling plaatsen. Die manier van directe verkoop zit anno 2004 nog altijd in de lift. De Beroepsvereniging van de Directe Verkoop ( BDV) liet weten dat er na een dip in de jaren negentig opnieuw groei is. Er werd in die sector in 2003 een omzet gedraaid van meer dan 100 miljoen euro. 20.000 mensen zijn actief in die verkoopwijze en er zouden er nog 4000 bij kunnen. Artikelen die op deze manier aangeprezen worden, zijn Tupperware-dozen, juwelen en lingerie (een productengroep die sterk in opkomst is). En als subsector van lingerie ziet de BDV de homeparty voor erotische producten. Patrice Dresse, secretaris van de BDV, zegt dat die avondjes een fantastische groei kennen. "Dat is een nieuwe sector," zegt hij. "We hebben niets tegen deze specifieke sector omdat die toevallig met homeparty's werken. Onze vereniging heeft een deontologische code. We hebben ook contacten met Test-Aankoop en zien dat daar weinig problemen zijn met dit soort homeparty's." Wie op de zoekmachine Google 'homeparty' intikt, krijgt naast de resultaten gesponsorde links te zien voor Erobel en Upper at Home. Die twee bedrijven zijn niet de enige. Er is ook nog BedSide- Company. Het zijn relatief jonge bedrijven. Erobel (gevestigd in Temse) is gestart in december 2002. Upper at Home (Drongen) verzorgde de eerste avonden in februari 2003. En BedSide-Company (Merchtem) is sinds augustus vorig jaar actief. De concurrentiestrijd lijkt vooral te gaan tussen Erobel en Upper at Home. Nicole Proost van Erobel is gepikeerd dat Upper at Home alle persaandacht krijgt, terwijl haar bedrijf eerder begonnen zou zijn. "Ik ben vroeger eens naar een seksshop geweest en ben daar lastiggevallen. Ik heb me voorgenomen nooit meer zo'n winkel binnen te gaan," zegt ze. Dat was de aanleiding om een andere verkoopformule te gebruiken. Paja Van Dijck van Upper at Home zegt dat de reguliere seksshop veel te mangericht is en dat er dus wel plaats is voor vrouwvriendelijke erotische artikelen. Ze vertelt dat haar onderneming als een grap begonnen is. "Mijn vriendin Jacqueline en ik wilden wat bijverdienen, maar wat moesten we doen? Tupperware was niets voor ons. Maar vrouwen van veertig spreken veel over relaties. Waarom zouden we dan in plaats van doosjes geen erotische producten verkopen? Geen platvloerse maar vrouwvriendelijke producten. Aan de Volkshogeschool deed ik ook begeleiding van groepen rond passie. Ik merkte dat er iets leefde. Als er avonden waren over seksuologie, kwamen er altijd veel vrouwen. Erotiek is een deel van het leven en ik merk dat er problemen zitten." Maar dat wil niet zeggen dat die vrouwen van alles willen weten en zien. "Voor iedereen ligt dat anders. Er zijn vrouwen die een vibrator al lang kennen, maar er zijn er ook voor wie een massageolie al een grote stap is." Overigens was erotiek Van Dijck niet geheel vreemd. Ze is ook kunstenares en werkt onder andere met mozaïeken. In haar kunstzinnige arbeid is erotiek een onderwerp. Paja en Jacqueline klopten aan bij Eric Vandaele, een kennis en een crisismanager met ervaring in detailhandel. Hij maakte een analyse van de markt. Vandaele: "Hoe zitten die homeparty's in elkaar? In welke mate zijn alle elementen van het concept haalbaar? Plastic dozen kun je overal kopen, waarom moet je daar dan nog een homeparty voor houden? Maar voor erotiek ligt dat anders. Dan is zo'n party ideaal. Met een vijftiental dames bij elkaar praten ze toch over intieme zaken. Zet er een vent bij en het gaat niet meer. Het gaat vooral om de sfeer. De vrouwen moeten zich op hun gemak voelen." Als we Vandaele vragen naar concurrenten van Upper at Home, antwoordt hij dat die zo goed als onbestaande zijn. "Enkelen kopiëren ons. De mensen zien dat er iets te verdienen valt." Paja Van Dijck maakt zich zorgen over het platvloerse karakter van andere homeparty's. Vandaele: "Het is ook een moeilijk product, je werkt op een grens. Daarom hebben we een structuur uitgebouwd en een draaiboek opgesteld. Elke avond worden de producten in dezelfde volgorde voorgesteld, er is een vast stramien."Erobel doet ook avondjes voor koppels en BedSide-Company organiseert zelfs homeparty's voor homokoppels. Upper at Home heeft nu een aantal dames op zelfstandige basis aangetrokken en claimt tussen 500 en 1000 party's te doen. Erobel doet zes partijen per week, BedSide-Company komt volgens verantwoordelijke Jan Asselman aan een honderdtal per week. "In februari was het minder, we zaten toen aan vijftig. Voor maart waren er alweer een pak meer." Is er zo'n behoefte aan ondeugende producten in Vlaanderen? Paja Van Dijck ziet de oorzaak in de bewustwording van de vrouw. "Ze worden zich meer bewust van hun seksualiteit," zegt ze. Vandaele: "De mensen leven langer, dus relaties duren ook langer. Dan ontstaat de behoefte aan het doorbreken van de routine."Nicole Proost van Erobel zit op dezelfde golflengte. "Na tien jaar huwelijk wordt het seksleven voorspelbaar. Wij proberen wat anders in de slaapkamer te brengen," zegt ze. Volgens Jan Asselman is er meer aan de hand. "Zo'n party is ook een stuk show, amusement. De gasten die aanwezig zijn, hebben zich geamuseerd, ook als ze niets kopen," zegt hij. Nicole Proost sluit zich daarbij aan. "Er zijn veel vrijgezellenavonden met alleen maar vrouwen. Ze willen de aanstaande bruid verrassen met zo'n party. Iedereen wordt dan in lingerie gestoken en dan wordt er een foto van de groep genomen." Upper at Home richt zich ook naar bedrijven die een evenement willen organiseren voor het vrouwelijk personeel. Upper at Home is erin geslaagd de meeste (gratis) media-aandacht te krijgen, tot afgunst van de concurrentie. Maar hoe maken de organisatoren van de party's zich over het algemeen bekend? Upper at Home heeft standruimte op eroticabeurzen. Ook adverteren deze firma's in de Erotiekgids. Daarnaast is het internet een belangrijk medium, zowel voor de eigen website als voor de gesponsorde links bij Google. Erobel heeft dagelijks duizend bezoekers op de website. Nicole Proost klaagt echter dat een organisator van eroticabeurzen het afgelopen jaar een exclusiviteitscontract is aangegaan met Upper at Home en voor Erobel dat medium dus niet beschikbaar is. BedSide-Company is ook op het net actief (ook met een koopsite) en probeerde verder met advertenties in de huis-aan-huisbladen klanten te winnen. Jan Asselman vindt het belangrijkste medium de mond-tot-mondreclame en de demonstratrices zelf. Overigens creëren zowel Upper at Home als Erobel nog een extra kanaal in de vorm van winkels. Erobel zal binnenkort in Antwerpen een eerste van zeven boetieks openen. Dat worden geen seksshops maar erotiekwinkels. "Het wordt een chique winkel met luxeproducten en luxelingerie. De winkel zal 'open' zijn met een 'open' etalage, zodat die voor iedereen aangenaam en toegankelijk is," aldus Proost. Upper at Home wil ook snel starten met een reeks winkels in de Vlaamse provinciehoofdsteden. Eric Vandaele: "Tijdens de homeparty's zullen we de premières tonen en die komen dan enkele maanden later ook in de winkels. De winkels zullen nog iets softer worden: meer romantiek en minder erotiek."Het wordt dringen op die markt. In Antwerpen is er al enige tijd de vrouwvriendelijke winkel De Erotische Verbeelding. En Pabo, het van origine Nederlandse postorderbedrijf in pikante artikelen (nu onderdeel van het Duitse beursgenoteerde eroticaconcern Beate Uhse) kan in ons land bogen op ruim 350.000 kopers. Vorig jaar verstuurde het bedrijf in België meer dan 300.000 pakketten. En Pabo groeit nog altijd. De Erotic Discount-winkels behoren ook tot het Beate Uhse-concern, evenals de Nederlandse keten Christine le Duc. Die keten heeft bij onze noorderburen 33 winkels, meestal midden in de winkelstraten. Er zijn plannen voor een uitbreiding naar Vlaanderen. De eerste winkel wordt dit jaar geopend, waarschijnlijk in Antwerpen. De keten wil op lange termijn zeven vestigingen in onze contreien gaan uitbaten. Ad van Poppel Ad van Poppel"Met een vijftiental dames bij elkaar praten ze toch over intieme zaken. Het gaat vooral om de sfeer." "Tijdens de homeparty's zullen we de premières tonen en die komen dan enkele maanden later ook in de winkels."