Gek op beurzen

"Belgen zijn gek op beurzen", zegt Pierre Hermant, de algemeen directeur van Brussels Expo, die ook directeur van het Autosalon is geweest. "Ze hebben een steen in hun maag en worden geboren met een stuur in hun handen. Belgen willen graag kortingen en salonvoorwaarden. Een beurs is voor hen niet alleen een gelegenheid om producten te vergelijken, maar ook om met de verkopers te praten. Ze willen geen enkele speler op de markt missen. Als een Belg een wagen koopt, wil hij er zeker van zijn dat hij eerst alle wagens gezien hee...

"Belgen zijn gek op beurzen", zegt Pierre Hermant, de algemeen directeur van Brussels Expo, die ook directeur van het Autosalon is geweest. "Ze hebben een steen in hun maag en worden geboren met een stuur in hun handen. Belgen willen graag kortingen en salonvoorwaarden. Een beurs is voor hen niet alleen een gelegenheid om producten te vergelijken, maar ook om met de verkopers te praten. Ze willen geen enkele speler op de markt missen. Als een Belg een wagen koopt, wil hij er zeker van zijn dat hij eerst alle wagens gezien heeft." Volgens Hermant kwamen bezoekers voor de opkomst van het internet niet alleen naar beurzen om aanbieders te ontmoeten, maar ook informatie in te winnen. "Nu bereiden ze hun bezoek voor op het internet. Tijdens een beurs controleren ze hun informatie op hun smartphone. Dat heeft veel impact op de geloofwaardigheid van de verkopers op de stands", aldus Hermant. Toch is het internet geen vijand. Beursorganisatoren en standhouders moeten het medium gebruiken om bezoekers naar hun stand te trekken. De sociaalnetwerksite Facebook biedt heel wat kansen tijdens een beurs. "Je kunt bezoekers bijvoorbeeld voor een bluekey-wand zetten, een foto van hen nemen, er een opvallende achtergrond achter zetten en die foto op Facebook laten delen", legt Pierre Hermant uit. "Dat biedt de toegevoegde waarde van virale marketing." Bovendien is het een interessant medium om e-mailadressen van bezoekers te verzamelen voor de opvolging van de beurs. De swipecards die al twee jaar tijdens het Autosalon worden gebruikt, bieden de mogelijkheid om brochures online door te sturen. "Dat is een manier om de ervaring van de beurs te verlengen." Het voordeel van een beurs tegenover het internet is dat de bezoeker van een beurs zijn vijf zintuigen kan gebruiken. Je kunt het leer van de bekleding van een auto ruiken en voelen, horen hoe het portier dichtslaat, de geuren van een exotische keuken opsnuiven tijdens het Vakantiesalon, en gerechten en ingrediënten proeven op het Voedingssalon. Pierre Hermant kijkt steeds uit naar nieuwe concepten voor een beurs. "We kijken rond in het buitenland en gaan na of een aangepast concept in België kans op slagen heeft", zegt hij. Dan is het zaak het risico van een eerste editie te nemen, standhouders aan te trekken en een publiek op te bouwen. Overigens moet een organisator ook durven beurzen af te blazen. Voor september stond voor de vijftigste keer de vakbeurs voor binnen- en buitendecoratie B-DECOoh! geprogrammeerd. Ze werd geannuleerd, omdat de return voor de standhouders te laag zou zijn. "Dan kun je beter met een nieuw concept voor de dag komen", aldus Hermant.AD VAN POPPEL