Belgian Medi-Services installeert displays met informatie in wachtzalen van huisartsen.
...

Belgian Medi-Services installeert displays met informatie in wachtzalen van huisartsen.Wat doet een patiënt in de wachtzaal ? Hij verveelt zich, kijkt rond of bladert in de (meestal) stokoude bladen. Ian McCurrach, gedelegeerd bestuurder van de NV Belgian Medi-Services, begreep dat er behoefte is aan efficiënte en goede informatie in wachtzalen. En dus startte hij in oktober 1993 met BMS. De firma levert aan huisartsen gratis displays voor de wachtzaal. Daarin steken brochures met informatie over gezondheidszorg die om de drie maanden worden aangevuld of vernieuwd. De verschaffers van de informatie betalen een huurprijs (minimaal 60 frank per ruimte per trimester) en financieren aldus het systeem. Tot de klanten horen zelfhulpgroepen, liefdadigheidsverenigingen, de geneesmiddelenindustrie of de overheid. De patiënt vindt informatie over aids, epilepsie, wiegedood, gezonde voeding, campagnes tegen alkohol in het verkeer... In mei 1994 startte BMS effektief. Inmiddels zijn vier trimestriële rondes voorbij. 3000 huisartsen in heel het land (1650 in Vlaanderen) doen mee. "3500 is ons objektief, " aldus McCurrach. "België heeft veel meer artsen (nvdr 18.500), maar we kiezen alleen die dokters met het hoogste aantal patiënten per dag. " Volgens McCurrach is het een zeer prijsbewust systeem. De distributiekost, voordien afzonderlijk, wordt nu verdeeld. "Mailings worden overbodig. Bovendien hebben de klanten de garantie dat de informatie wordt verdeeld én geplaatst. En meteen bij het doelpubliek. "Bij BMS werken vier mensen. De omzet in 1994 bedroeg 5 miljoen frank. De firma is een dochter van het Britse Tall Order Ltd., dat al eerder gelijkaardige systemen opzette in Groot-Brittannië, Nederland, Duitsland en Frankrijk. BMS startte onlangs een nieuw netwerk : Belgian Brochure Services stelt displays met informatie op in hotels. Daarin steken brochures met toeristische en kulturele informatie. Intussen werden al zo'n honderd displays geplaatst in hotels in Antwerpen, Brugge, Gent en Knokke. Voor de uitbouw zorgt Paul Westdorp. In tegenstelling tot BMS, dat als enige op de Belgische markt is, heeft BBS wel degelijk konkurrenten. "Het grote voordeel van BBS is het internationale netwerk, " zegt Westdorp. Ook in Parijs (700) en Nederland (850) staan displays. "Voor grote manifestaties zorgen we ook voor verdeling en promotie in het buitenland via onze kanalen. " Voor reizende gezelschappen alvast een interessant gegeven.IAN McCURRACH (BELGIAN MEDI-SERVICES) In de wachtzaal vindt de patiënt informatie over aids, epilepsie, wiegedood, gezonde voeding...